30 okt. 2022

UTMANINGEN Psalm 130 och 131


Psalm 130 Längtan

Bibelläsning: Psalm130 
Läs Bibeltexten här

"Min själ längtar efter Herren, mer än väktaren längtar efter morgonen, ja, mer än väktaren efter morgonen" (Ps 130:6 FB)

  
Psalmen handlar om längtan efter Gud. Psalmisten säger:
-jag väntar på Herren (vers 5) 
-min själ väntar (vers 5) 
-min själ längtar (vers 6) 

-jag hoppas på Herren (vers 7) 
-jag hoppas på hans ord (vers 5)

  
Längtan efter Herren har en orsak:  
-Det är endast han som kan ge förlåtelse (vers 4).  
-Det är endast hos honom som det finns nåd (vers 7). 
-Det är endast han som kan betala full lösepenning för min skuld (vers 7).  
-Det är endast han som kan friköpa mig från alla mina missgärningar (vers 8). 


Det finns verkligen orsak att längta efter Herren, för "om du, Herren, tillräknar missgärning, vem kan då bestå?" (vers 3). 


Mannakorn att tugga på under dagen: Min själ längtar efter Herren!

Kommentar:
Psalmen är en innerlig bön till Gud i djupaste nöd. Men i ropen om nåd (vers 2) finns förvissningen om att förlåtelsen finns i Herren, och bara i Herren (vers 4, 7, 8).

Den sista versen i psalmen citeras i drömmen som Josef fick inför Jesu födelse: ”Hon ska föda en son, och du ska ge honom namnet Jesus, för han ska frälsa sitt folk från deras synder” (Matt 1:21).

I psalmen känner vi igen alla beståndsdelarna från löftet i 1 Joh 1:9 ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet”
- syndabekännelse (vers 3)
- förlåtelse (vers 4),
- rening från all orättfärdighet (vers 7 ”full lösen” och vers 8 ”friköpt”).


Psalm 131 - SOM ETT AVVANT BARN

Bibelläsning: Psalm 131 

Läs bibeltexten här

 "Nej, jag har lugnat och stillat min själ som ett avvant barn hos sin mor. Som ett avvant barn är min själ i mig." (Ps 131:2 FB)

Ett avvant barn är ett barn som inte längre är beroende av sin mamma för att få sin näring. 
 
Först var detta en underlig tanke för mig. Betyder det att man kan finna friden och stillheten i att inte längre vara beroende av Herren? Nej, så kan det naturligtvis inte vara. I Herrens närhet får jag alla mina behov tillfredsställda. Då Herren är min herde skall "intet fattas mig." (Ps 23:1)

Som barnet vilar tryggt i moderns famn, fullt förvissad om att hon ska fylla barnets alla behov, så får jag finna vila i Herren som fyller alla mina behov.

Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att vila i din omsorg.

Kommentar:
Psalmen är skriven av David. Förmodligen under tiden han var förföljd av Saul som såg David som en konkurrent till tronen.


David siktar inte mot något som är högt eller stort (vers 1). Därför var han också tillfreds med varje situation som Herren tilldelade honom (vers 2), och därför uppmuntrar han alla andra att lita på Gud på samma sätt som han själv gör (vers 3).

Inga kommentarer: