31 okt. 2022

Inför Nyårsdagen. Tema: I JESU NAMN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Klag 3:22-26
22
 Det är Herrens nåd att det inte är ute med oss,
att det inte är slut med hans barmhärtighet.
23
 Den är ny varje morgon, stor är din trofasthet.
24 Herren är min del, det säger min själ, därför hoppas jag på honom.ט
25
Herren är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
26
 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från Herren.

FRÅN BREVLITTERATUREN
Apg 10:42-43
42 "Och han befallde oss att predika för folket och vittna om att han är den som Gud har utvalt till domare över levande och döda. 43 Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn."

FRÅN EVANGELIERNA
Joh 2:23-25
22 När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på Skriften och på ordet som Jesus hade sagt.
23
 Medan han var i Jerusalem under påskhögtiden kom många till tro på hans namn när de såg de tecken han gjorde.
24
 Men själv anförtrodde han sig inte åt dem, eftersom han kände alla
25
 och inte behövde höra någon vittna om människan. Han visste själv vad som fanns i människan.

FRÅN PSALMERNA
Ps 121
1 En pilgrimssång. Jag lyfter mina ögon till bergen. Varifrån kommer min hjälp?
2 Min hjälp kommer från Herren, som har gjort himmel och jord.
3 Inte låter han din fot vackla, inte slumrar han som bevarar dig.
4
 Nej, han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte.
5 Herren bevarar dig, Herren är ditt skydd på din högra sida.
6
 Solen ska inte skada dig om dagen, inte månen om natten.
7 Herren ska bevara dig från allt ont, han ska bevara din själ.
8
Herren ska bevara din utgång och din ingång, från nu och till evig tid.

(Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)




Inga kommentarer: