28 apr. 2023

DAGENS ANDAKT, den 28 april

 

”Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus. På den grunden kan man bygga med guld, silver eller ädelstenar, trä gräs eller halm och det skall visa sig hur var och en har byggt.” (1 Kor 3:11-3)

Jag gick genom den lilla skogsgläntan och njöt av färgprakten. Det var så många vårblommor som lyste upp marken långt framför mig invid stigen. När jag kom närmare upptäckte jag att många av de mest sprakande färgklickarna där framme var godispapper och skräp som någon kastat och inte alls några underbara väldoftande blommor.

Ibland möter vi människor som tycks spraka av liv, men när vi lär känna dem bättre förstår vi att entusiasmen inte är äkta vara. De är som färgstarka godispapper, utan doft och utan verkligt liv, och de ramlar lätt igenom när de möter motgång.  I Petrus första brev står det att de prövningar av olika slag som vi får utstå är till för att pröva vad som är äkta i vår tro (1 Petr 1:7). Det sätt som vi möter motgångarna på är ett test på vår andliga status.    

BÖN

Herre, jag sträcker mig emot dig idag och ber att du ska vara grunden för allt jag företar mig. Jag ber att människor som möter mig ska känna den levande doften från dig själv. Och om jag idag får möta det som är svårt, hjälp mig att komma ihåg att det är i motgången som äktheten i min tro prövas.


Inga kommentarer: