22 apr. 2023

Inför söndagen. Tema: DEN GODE HERDEN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jer 23:3-8

3 Jag ska själv samla dem som finns kvar av mina får ur alla de länder dit jag fördrivit dem, och jag ska föra dem tillbaka till deras betesmarker. Där ska de bli fruktsamma och föröka sig. 4 Jag ska sätta herdar över dem som ska valla dem, och de ska aldrig mer behöva vara rädda eller modlösa, och ingen av dem ska saknas, säger Herren.
  • 5 Se, dagar ska komma, säger Herren,
  • då jag låter en rättfärdig telning
  • växa upp åt David.
  • Han ska regera som kung
  • och handla med vishet,
  • han ska utöva rätt och rättfärdighet
  • i landet.
  • 6 I hans dagar ska Juda bli frälst
  • och Israel bo i trygghet,
  • och detta är det namn
  • man ska ge honom:
  • Herren vår rättfärdighet.
  • 7 Se, dagar ska komma, säger Herren, då man inte mer ska säga: ”Så sant Herren lever, han som förde Israels barn upp ur Egyptens land”, 8 utan: ”Så sant Herren lever, han som förde ättlingarna av Israels hus upp ur landet i norr och hämtade dem ur alla andra länder dit jag fördrivit dem.” Så ska de få bo i sitt land.

    FRÅN BREVLITTERATUREN
    1 Pet 5:1-4
    1 Nu uppmanar jag de äldste bland er, jag som själv är en äldste och ett vittne till Kristi lidanden och som också har del i den härlighet som ska uppenbaras: 2 var herdar för Guds hjord hos er och vaka över den, inte av tvång utan frivilligt, så som Gud vill, inte för egen vinning utan med hängivet hjärta. 3 Uppträd inte som herrar över dem som anförtrotts er, utan var föredömen för hjorden. 4 När den högste herden sedan uppenbarar sig, ska ni få härlighetens segerkrans som aldrig vissnar.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Joh 10:22-30
    22 Nu kom tempelinvigningens högtid i Jerusalem. Det var vinter, 23 och Jesus gick omkring i Salomos pelarhall i templet. 24 Då omringade judarna honom och frågade: "Hur länge ska du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet till oss!" 25 Jesus svarade: "Jag har sagt det till er, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Fars namn vittnar om mig. 26 Men ni tror inte, för ni hör inte till mina får. 27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. 29 Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Jag och Fadern är ett."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 23
    1 En psalm av David.

  • Herren är min herde,
  • mig ska inget fattas.
  • 2 Han låter mig vila på gröna ängar,
  • han för mig till vatten
  • där jag finner ro.
  • 3 Han ger liv åt min själ,
  • han leder mig på rätta vägar
  • för sitt namns skull.
  • 4 Även om jag vandrar
  • i dödsskuggans dal
  • fruktar jag inget ont,
  • för du är med mig.
  • Din käpp och stav,
  • de tröstar mig.
  • 5 Du dukar för mig ett bord
  • i mina fienders åsyn,
  • du smörjer mitt huvud med olja
  • och låter min bägare flöda över.
  • 6 Ja, godhet och nåd ska följa mig
  • i alla mina livsdagar,
  • och jag ska bo i Herrens hus
  • för alltid.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: