17 feb. 2023

Ditt ord håller mig vid liv. Psalm 119 avsnitt 7. Vers 49-56


Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 7. Vers 49-56

Glödande vrede kommer över mig därför att de överger
din undervisning (vers 53)

  • 49 Tänk på ordet till din tjänare, ty du har givit mig hopp.
  • 50 Det är min tröst i mitt lidande att ditt ord håller mig vid liv.
  • 51 De fräcka hånar mig ständigt, men jag viker ej från din undervisning.
  • 52 Jag tänker på dina domslut i gången tid, Herre, och jag blir tröstad.
  • 53 Glödande vrede kommer över mig för de ogudaktigas skull, därför att de överger din undervisning.
  • 54 Dina stadgar är lovsånger för mig i det hus där jag bor.
  • 55 Jag tänker om natten på ditt namn, Herre, jag ger akt på din undervisning.
  • 56 Det har förunnats mig att akta på dina befallningar.
    ________________________
    Synonymer till Guds Ord i avsnitt 7:
  • ordet, ditt ord, din undervisning (3), dina domslut, dina stadgar, dina befallningar.
  • Inga kommentarer: