25 feb. 2023

Inför söndagen. Tema: I PRÖVNINGENS STUND


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
1 Mos 3:1-13
1 Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö." 4 Då sade ormen till kvinnan: "Ni skall visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont." 6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. 7 Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig.

8 Vid kvällsbrisen hörde de Herren Gud vandra i lustgården. Och mannen och hans hustru gömde sig för Herren Guds ansikte bland träden i lustgården. 9 Men Herren Gud kallade på mannen och sade till honom: "Var är du?" 10 Han svarade: "Jag hörde ljudet av dig i lustgården och blev förskräckt eftersom jag är naken. Därför gömde jag mig." 11 Då sade han: "Vem har berättat för dig att du är naken? Har du ätit av det träd som jag förbjöd dig att äta av?" 12 Mannen svarade: "Kvinnan som du har satt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt." 13 Då sade Herren Gud till kvinnan: "Vad är det du har gjort?" Kvinnan svarade: "Ormen förledde mig och jag åt."


FRÅN BREVLITTERATUREN
Heb 5:7-10
7 Medan han levde här i köttet, ropade han högt under tårar när han bad och åkallade den som kunde rädda honom från döden, och han blev bönhörd och tagen ur sin ångest. 8 Fastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande. 9 Och när han hade fullkomnats, blev han upphovet till evig frälsning för alla som lyder honom, 10 och han blev av Gud kallad överstepräst, en sådan präst som Melkisedek.

FRÅN EVANGELIERNA
Mark 1:12-13
12 Genast förde Anden honom ut i öknen, 13 och han vistades i öknen under fyrtio dagar och frestades av Satan. Där levde han bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom.

FRÅN PSALTAREN
Ps 31:2-6

  • 2 Till dig, Herre, flyr jag,
  • låt mig aldrig komma på skam,
  • befria mig genom din rättfärdighet.
  • 3 Vänd ditt öra till mig,
  • skynda till min räddning!
  • Var en fast klippa för mig,
  • en borg till min frälsning.
  • 4 Ty du är min klippa
  • och min borg,
  • du skall leda och föra mig
  • för ditt namns skull.
  • 5 Drag mig ur det nät
  • som de lagt ut för mig,
  • ty du är mitt värn.
  • 6 I din hand överlämnar jag
  • min ande.
  • Du har friköpt mig, Herre, du trofaste Gud.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: