27 feb. 2023

Jag förtröstar på Guds ord. Psalm 119 avsnitt 11. Vers 81-88

  

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 11. Vers 81-88
Längtan efter Gud - förtröstan på Guds ord (vers 1)

  • 81 Min själ längtar efter din frälsning, jag hoppas på ditt ord.
  • 82 Mina ögon längtar efter ditt tal, jag frågar: "När skall du trösta mig?"
  • 83 Ty jag är som en vinlägel i rök, men jag glömmer ej dina stadgar.
  • 84 Hur få är inte din tjänares dagar! När skall du hålla dom över mina förföljare?
  • 85 De fräcka gräver gropar för mig, de som lever i strid med din undervisning.
  • 86 Alla dina bud är trofasthet. Utan orsak förföljer man mig. Hjälp mig!
  • 87 De har nästan utplånat mig från jorden, men jag överger inte dina befallningar.
  • 88 Håll mig vid liv enligt din nåd, jag vill ta vara på din muns vittnesbörd.
    _________________________
    Synonymer till Guds ord:
    ditt ord, ditt tal, dina stadgar, din undervisning, dina bud, dina befallningar,
    din muns vittnesbörd.
  • Inga kommentarer: