8 feb. 2023

"Guds ord öppnar min ögon" Psalm 119 avsnitt 3. Vers 17-24


Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
___________________
Psalm 119 avsnitt 3. Vers 17-24
"
Öppna mina ögon, så att jag ser undren i din undervisning." (vers 18)

17 Var god mot din tjänare, så att jag får leva och hålla mig till ditt ord.
18 Öppna mina ögon, så att jag ser undren i din undervisning.
19 Jag är en främling på jorden. Dölj inte dina bud för mig!
20 Min själ förtärs av ständig längtan efter dina domar.
21 Du tillrättavisar de fräcka, de förbannade som villar bort sig från dina bud.
22 Ta bort vanära och förakt från mig, för jag tar vara på dina vittnesbörd.
23 Även om furstar sitter och rådslår mot mig, begrundar din tjänare dina stadgar.
24 Dina vittnesbörd är min glädje, de är mina rådgivare.
__________________
Synonymer till Guds Ord:
din undervisning, dina bud, dina domar, dina vittnesbörd, dina stadgar.

Det är bra att börja bibelläsningen med bönen "Öppna mina ögon, så att jag ser undren i din undervisning" (vers 18), så att vi inte bara ser bokstäverna utan också ser vad Gud vill säga till mig idag.
/PB

Inga kommentarer: