24 feb. 2023

Jag vill begrunda ditt ord. Psalm 119 avsnitt 10. Vers 73-80

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 10. Vers 73-80
Jag vill begrunda dina befallningar (vers 78)

  • 73 Dina händer har gjort mig och format mig, ge mig förstånd så att jag kan lära mig dina bud.
  • 74 De som fruktar dig skall se mig och glädjas, ty jag hoppas på ditt ord.
  • 75 Herre, jag vet att dina domslut är rättfärdiga och att du tillrättavisat mig i trofasthet.
  • 76 Låt din nåd vara min tröst, så som du har lovat din tjänare.
  • 77 Låt din barmhärtighet komma över mig så att jag får leva, ty din undervisning är min glädje.
  • 78 Låt de fräcka komma på skam, ty utan orsak har de gjort mig orätt, men jag vill begrunda
    dina befallningar.
  • 79 Låt dem som fruktar dig och känner dina vittnesbörd vända sig till mig.
  • 80 Må jag av hela mitt hjärta följa dina stadgar, så att jag inte kommer på skam.
    __________________________
    Synonymer till ditt ord i avsnitt 10:
    dina bud, ditt ord, dina domslut, din undervisning, dina befallningar,
    dina vittnesbörd, dina stadgar.
  • Inga kommentarer: