10 feb. 2023

Ge mig liv efter ditt ord! Psalm 119 avsnitt 4. Vers 25-32


Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
____________________

Psalm 119 avsnitt 4. Vers 25-32
Lär mig förstå dina befallningars väg (v.27)

25 Min själ ligger nertryckt i stoftet. Ge mig liv efter ditt ord!
26 Jag berättade om mina vägar och du svarade mig. Lär mig dina stadgar!
27 Lär mig förstå dina befallningars väg, så vill jag begrunda dina under.
28 Min själ gråter av sorg. Upprätta mig efter ditt ord!
29 Låt lögnens väg vara långt ifrån mig, och skänk mig i nåd din undervisning.
30 Sanningens väg har jag valt, dina domar har jag för ögonen.
31 Jag håller mig till dina vittnesbörd. Låt mig inte behöva skämmas, Herre!
32 Jag vill löpa dina budords väg, för du vidgar mitt hjärta.
_____________________
Synonymer till Guds Ord i detta avsnitt:
ditt ord, dina stadgar, din undervisning, dina domar, dina vittnesbörd, dina budord.

Inga kommentarer: