6 feb. 2023

Guds ord hjälper mig att leva rätt. Psalm 119 avsnitt 2. Vers 9-16


Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
____________________
Psalm 119 avsnitt 2. Vers 9-16
Hur kan jag hålla mitt liv rent?

9 Hur kan den som är ung hålla sitt liv rent?
    Genom att hålla sig till ditt ord.
10 Jag söker dig av hela mitt hjärta.
    Låt mig inte villas bort från dina bud.
11 Jag gömmer ditt ord i mitt hjärta för att jag inte ska synda mot dig.
12 Lovad är du, Herre! Lär mig dina stadgar.
13 Med mina läppar förkunnar jag din muns alla domar.
14 Jag jublar över dina vittnesbörds väg som över stora skatter.
15 Jag ska begrunda dina befallningar och tänka på dina vägar.
16 Jag har min glädje i dina stadgar, jag glömmer inte ditt ord.
____________________
Synonymer till Guds ord i avsnittet:
dina bud, dina stadgar, din muns domar, dina vittnesbörds väg, dina befallningar, dina stadgar.

Frågan är:
Hur ska jag kunna hålla mitt liv rent?
Svaret är:
Att hålla mig till Guds ord och leva med bönen att Gud ska bevara mig från att villas bort.

/PB

Inga kommentarer: