22 feb. 2023

Vittnesbördet: Mikael Svärd


Hej, jag heter Mikael Svärd och jag är kårledare på Frälsningsarméns kår i Mora. Jag är 57 år och kommer från Stockholm. Jag har bott 30 år i Mora, mestadels har jag jobbat som busschaufför. Det här med Frälsningsarmén, för fem år sedan fanns inte det i min tankeverksamhet överhuvudtaget – trodde jag. Det kan ju låta som en saga men så här var det:

Kommunen hade flyttat busstationen 200 meter och lagt den utanför Frälsningsarmén. Jag kommer en dag körande och ska jag ta upp passagerare på busstationen och helt plötsligt upplever jag en röst som säger:

– -Mikael, du ska öppna Frälsningsarmén.

– Va? sa jag, och tårarna började strömma.

Men här gällde det ju att torka bort de här tårarna och jag åker in och jag tar upp passagerare och jag åker vidare. Dagarna går, veckorna går, månader, men de här orden kan inte släppa sitt tag. Jag tar modet till mig och tar kontakt med major Anita Emridsson som var kårledare då, både i Rättvik och i Mora. Jag berättar min historia och hon tittar på mig med pliriga ögon och så säger hon så här när jag är färdig:

– Halleluja! Bönesvar! Här har du nyckeln!

Läs mer här: https://www.fralsningsarmen.se/var-tro-och-kyrka/om-var-tro/min-vag-till-gud/halleluja-bonesvar-har-har-du-nyckeln/

Inga kommentarer: