3 feb. 2023

Psalm 119 avsnitt 1: Vers 1-8

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
____________________
Psalm 119 avsnitt 1: Vers 1-8
"Om bara mina vägar var rätta så att jag höll dina stadgar!"

1 Saliga är de som vandrar i fullkomlighet, som lever efter Herrens undervisning.
2 Saliga är de som tar vara på hans vittnesbörd, som söker honom av hela sitt hjärta, 
3 som inte gör orätt utan vandrar på hans vägar.
4 Du har gett dina befallningar för att de ska hållas noga.
5 Om bara mina vägar var rätta så att jag höll dina stadgar!
6 Då skulle jag inte skämmas när jag tänker på alla dina bud.
7 Jag vill tacka dig med ärligt hjärta när jag lär mig dina rättfärdiga domar.
8 Dina stadgar vill jag hålla. Överge mig aldrig!

____________________
Guds Ord benämns här med:
Herrens undervisning, hans vittnesbörd, dina befallningar, dina stadgar, dina bud, dina rättfärdiga domar, dina stadgar.

Saliga (vers 1 och 2).
Enligt SAOL (Svenska Akademins Ordlista) betyder salig: "
lycklig; frälst". Jag skulle vilja tillägga "välsignad".
Psalm 1 ger en bra beskrivning på en salig man.

Vers 5 och 6
Psalmisten uttrycker en längtan, en bön, att bättre kunna följa Guds Ord. En bön värd att be för oss var och en.

/PB

Inga kommentarer: