13 feb. 2023

Guds ord leder mig. Psalm 119 avsnitt 5. Vers 33-40

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
____________________

Psalm 119 avsnitt 5. Vers 33-40
Visa mig din väg, led mig på din stig (vers 35)

33 Visa mig, Herre, dina stadgars väg, så vill jag följa den ända till slutet.
34 Ge mig förstånd, så att jag tar vara på din undervisning och håller fast vid den av hela mitt hjärta.
35 Led mig på dina budords stig, jag älskar den.
36 Vänd mitt hjärta till dina vittnesbörd och inte till egen vinning.
37 Vänd bort mina ögon från förgängliga ting, ge mig liv på din väg.
38 Uppfyll ditt ord till din tjänare så att han vördar dig.
39 Vänd bort den vanära som jag fruktar, för dina domar är goda.
40 Jag längtar efter dina befallningar. Ge mig liv genom din rättfärdighet.

Inga kommentarer: