20 feb. 2023

" Jag vill hålla dina ord". Psalm 119 avsnitt 8. Vers 57-64

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 8. Vers 57-64
Din nåd, Herre, uppfyller jorden, lär mig dina stadgar (vers 64)

  • 57 Du är min del, Herre, jag har sagt att jag vill hålla dina ord.
  • 58 Av hela mitt hjärta bönfaller jag inför dig: Var mig nådig enligt ditt ord!
  • 59 Jag ger akt på var jag går och vänder mina fötter till dina vittnesbörd.
  • 60 Jag skyndar mig och dröjer inte att hålla dina bud.
  • 61 De ogudaktigas snaror omger mig, men jag glömmer ej din undervisning.
  • 62 Mitt i natten stiger jag upp för att tacka dig för dina rättfärdiga domslut.
  • 63 Jag sluter mig till alla som fruktar dig, till dem som håller dina befallningar.
  • 64 Din nåd, Herre, uppfyller jorden, lär mig dina stadgar.
    __________________________
    Synonymer till Guds ord i avsnitt 9:
    dina ord, ditt ord, dina vittnesbörd, dina bud, din undervisning, dina domslut,
    dina befallningar, dina stadgar.
  • Inga kommentarer: