11 juli 2020

UTMANINGEN 11 juli - Josua 18

HUR LÄNGE VILL NI VÄNTA?

Bibelläsning: Josua 18
Läs bibeltexten här


"Därför sade Josua till Israels barn: "Hur länge vill ni vänta med att gå och inta det land som HERREN, era fäders Gud, har gett er?" (Jos 18:3 FB)
 
Flera av stammarna var fortfarande utan land i det nya landet och Josua frågar dem "Hur länge vill ni vänta?"

 
Säkerligen ställer ofta Herren samma fråga till oss:

Hur länge vill du vänta:
-att ta emot det löfte jag givit dig?
-att ta kontakt med den person jag lett dig fram till?
-att gå in i den tjänst jag kallat dig till?
-att börja med den verksamhet jag inspirerat dig att börja?

- Mannakorn att tugga på under dagen: Hur länge vill ni vänta?
________________
Innehåll:
-Vers 1-10
Principer för fördelningen av de återstående delarna av landet.
-Vers 11-28
Benjamins stams område 

Kommentar:
Landet var nu kuvat. Sju av Israels stammar hade ännu inte fått sin arvedel tilldelat åt sig (vers 1-3). 

Josua sänder ut tre män från varje stam för att noggrant göra en beskrivning av landets olika delar. Sedan skulle de dela upp landet i sju delar. Därefter skulle Josua kasta lott om delarna så att var stam skulle få sin del. Det var viktigt att kasta lott om delarna så att ingen människa skulle påverka fördelningen efter sina preferenser. På så sätt menade man att det var Gud som styrde fördelningen av land (vers 4-6).

Nu var man samlade i Shilo som blev centralorten under många år. Där satte man upp uppenbarelsetältet med förbundsarken. Shilo blev centrum för tillbedjan. Tabernaklet blev sedan kvar där under hela domartiden (cirka 300 år). Det var först under kungatiden som David flyttade Tabernaklet till Jerusalem.

Till eftertanke: 
Vi har ofta en benägenhet att slå oss till ro och sluta växa och utvecklas i vårt kristna liv. På samma sätt kan det vara i församlingen. Man fortsätter på samma sätt som man alltid gjort utan att det egentligen ger några resultat. Det är viktigt att regelbundet stannar upp och tänka över frågorna som Herren ställer till oss:
Hur länge vill du vänta:
-att ta emot det löfte jag givit dig?
-att ta kontakt med den person jag lett dig fram till?
-att gå in i den tjänst jag kallat dig till?
-att börja med den verksamhet jag inspirerat dig att börja?

Inga kommentarer: