28 juli 2020

UTMANINGEN 28 juli - Dom 12

DITT TAL AVSLÖJAR VEM DU ÄR 
- Dom 12

Bibelläsning: Domarboken 12
Läs bibeltexten här


"Gileaditerna skar av vadställena över Jordan för efraimiterna. Då någon av de efraimitiska flyktingarna sade: "Låt mig komma över", frågade Gileads män honom: "Är du en efraimit?" Om han då svarade "nej", sade de till honom: "Säg schibbólet." Sade han då "sibbólet", därför att han inte kunde uttala ordet rätt, grep de honom och dödade honom där vid vadställena över Jordan"  (Dom 12:5-6 FB).

Några fiender försökte ta sig över vadstället genom att försäkra att de inte var efraimiter.  Men deras uttal av ordet  "schibblolet" som betyder strömdrag avslöjade dem.


Så är det också med vårt tal. Med vårt tal avslöjar vi vem vi är och vad som finns inne i oss. Så länge vi är tysta kan vi dölja vem vi är, men så fort vi öppnar vår mun avslöjas det vem vi är. Om vi talar ont eller gott om våra medmänniskor, eller vi upphöjer oss själva, eller om vi nedvärderar andra människor.


Var vaksam över hur du talar. Ditt tal avslöjar vem du är. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Mitt tal avslöjar vem jag är.
_________________
Innehåll:- Vers 1-6
Efraimiterna går till angrepp mot Jefta. Jefta besegrar dem och de flyende genomgår "språktestet" vid vadställena över Jordan.
- Vers 7-15
Jefta och hans efterträdare


Kommentar:
Efraims män som bodde väster om Jordan gick över Jordan och anklagade Jefta för att han inte bett dem om hjälp i kriget mot ammoniterna. De kom för att döda Jefta och bränna ner hans hus.


Jefta samlade ihop sina män för att dra ut mot Efraim och besegrade dem. Efraims män försökte då fly tillbaka hem över Jordan. Men det var Jefta som kontrollerade vadställena och där fick var och en gå igenom "språktestet" för att avgöra om de var efraimiter eller inte. Alla som inte kunde uttala "Schibbolet" på rätt sätt blev dödade vid vadstället.

Jefta var domare i Israel i sex år innan han dog. Han finns omnämnd som en av troshjältarna i "Trons kapitel" (Heb 11:32).

Till eftertanke:
"Mitt tal avslöjar vem jag är"
- Hur är det med mitt tal? Är det till uppbyggelse eller till motsatsen?
- Hur talar jag om mig själv? Är det viktigt för mig att framhäva mig själv i mitt tal? 
- Har jag för vana att tala illa om andra?

Inga kommentarer: