26 aug. 2020

Psalmer från Psaltaren varje onsdag och söndag: Psalm 61


EN KLIPPA SOM ÄR HÖGRE ÄN JAG


Bibelläsning: Psalm 61

"För mig upp på en klippa som är högre än jag"
(Ps 61:3 FB)

David ber om hjälp från Gud i en svår situation. Han är i behov av hjälp från någon som är större än han själv.

Ibland kan vi känna det som om vi inte räcker till. Alla våra ansträngningar har inte kunnat lösa våra problem. Vi längtar efter att någon större än oss själva ska gripa in och lösa det vi inte själva klarar av.

Eller, som den unga kvinnan uttryckte det, då familjen hade råkat ut för en vattenskada i sitt hus: "Jag önskar att någon vuxen hade varit här".

Det finns någon som är större, högre än vi själva. Det finns någon som vi får komma till då problemen hopar sig. Det finns någon som vi kan be till och säga "För mig upp på en klippa som är högre än jag själv."

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Kom till mig, alla ni som bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila (Matt 11:28)

Inga kommentarer: