10 aug. 2020

UTMANINGEN 10 augusti - 1 Sam 3

"TALA HERRE" - 1 Sam 3

Bibelläsning: Första Samuelsboken 3
Läs bibeltexten här

"Då kom HERREN och ställde sig där och ropade som förut: "Samuel! Samuel!" Samuel svarade: "Tala, din tjänare hör." (1 Sam 3:10 FB)

Tre gånger ropade Herren på Samuel. De två första gångerna förstod inte Samuel att det var Herren som ropade, för "Herrens ord var sällsynt på den tiden" (vers 1).


Hur är det i mitt liv? Hör jag Herren tala då jag läser Bibeln? Hör jag Herren tala genom de omständigheter jag möter? Hör jag Herren tala i det jag ser? Hör jag Herren tala genom andra människor? Eller talar Herren för "döva" öron?


Den tredje gången Herren ropade, svarade Samuel: "Tala, Herre, din tjänare hör". Då började Samuel ta emot Guds tilltal.


- Då du öppnar din Bibel, be "Tala, Herre, din tjänare hör".
- Då du ska ha din bönestund tillsammans med Herren, be "Tala, Herre, din tjänare hör". 


Det är viktigt att du berättar om dina behov för Gud, men bön är också att lyssna till vad Herren talar.
- Då du går ut för att möta en ny dag, be "Tala, Herre, din tjänare hör

- Mannakorn att tugga på under dagen: Tala, Herre, din tjänare hör.
___________________
Innehåll:
Tre gånger talade Herren till Samuel. Den tredje gången förstod han att det var Gud.
Samuel får ett budskap om Eli och hans familj som han senare berättar för Eli.


Kommentar:

Enligt den första versen var det två saker som var sällsynta på den tiden: Guds ord och profetsyner (vers 1).

Eli var visserligen en gudsman men han hade inte tagit itu med att hans söner vanhelgade templet (vers 13). Gud kallar därför en ny man, Samuel, som Herrens profet (vers 20).

Samuel byggde upp sitt förtroende så att hela Israel, från Dan i norr till Beer-Sheba i söder, förstod att han var en Herren profet.

Till eftertanke:

Guds ord var sällsynt på den tiden.
- Vad skulle du säga om vår egen tid?

Då Gud kallade på Samuel, trodde Samuel att rösten kom från en människa.
- Tror du att samma sak händer i ditt liv? Herren talar till dig och du tror att det är någon annan som talar, eller att det bara är dina egna tankar.

I kapitlets sista vers kan vi läsa att Herren uppenbarade sig för Samuel genom Herrens ord.
- Var lyssnande då du läser Bibeln. Det är framför allt där som Herren uppenbarar sig.

Inga kommentarer: