13 mars 2021

Dagens andakt, den 13 mars


”Herren bevarar dig från allt som hotar ditt liv. Herren skall bevara dig i livets alla skiften, nu och för evigt.”
(Ps 121:7-8)

Kan du känna tryggheten och vilan som finns i dagens bibelord. Den som verkligen tar in orden om att Herren bevarar mig från allt som hotar mitt liv, kan sannerligen slappna av och bara njuta av dagen som är. Det som vill stjäla vår frid finns oftast i det som varit, eller det som ska komma. När hotet kommer från det förgångna i form av anklagelser och skuld eller om hotet kommer från det som eventuellt kan komma att hända i framtiden, handlar det alltid om att vi vill ha kontroll själva. Antingen vill vi ändra på det som har varit, eller också vill vi kontrollera en osedd framtid. Men Gud vill ta hand om allt detta och bevara dig från alla hot.

I en äldre bibelöversättning står det i vers 8: ”Herren skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid.” Jag tyckte alltid att det var lite konstigt att utgången kom före ingången. Men många gånger har jag fått uppleva att det faktiskt är så, att jag måste släppa taget om det som har varit – gå ut - innan jag kan gå in i något nytt. Hur som helst sammanfattar den nya översättningen det hela där det står: Han skall bevara dig i livets alla skiften.

BÖN
Herre tack för att du bevarar mig från det som känns hotande, under livets alla skiften. Tack att du bevarar mig idag.

 

 

Inga kommentarer: