21 mars 2021

UTMANINGEN 21 mars - Job 36

 

NÖD ÖPPNAR ÖRAT

Bibelläsning: Job 36
Läs bibeltexten här

"Genom lidandet vill han rädda den lidande och genom nöd öppna hans öra" (Job 36:15 FB)

Är det så att vi har lättare att höra då vi möter nöd? Ja, jag tror det. Då allt går vår väg, solen skiner och vi har medvind kan vi vara mindre disponerade för att lyssna på Gud.

Kan det vara så att Gud tillåter ett mått av nöd i vårt liv för att få oss att lyssna på honom? Jag menar absolut inte att allt lidande kommer från Gud. Det finns så mycket orättvist, oförklarligt lidande i världen. Men ändå kan jag tänka mig att Gud ibland tillåter en smula lidande komma över våra liv, för att kunna välsigna oss med att höra hans vägledning för våra liv.

Min bön är att mitt öra ständigt ska vara vänt till Gud så att han inte behöver lära mig lyssna genom lidande. Det gör så ont. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Tala Herre, din tjänare hör. (1 Sam 3:9)
______________
Innehåll kapitel 36:
Elihu fortsätter sitt tal till Job och säger att Gud "vill också föra dig ut ur nödens gap till en rymlig plats utan betryck och duka ditt bord med utsökta rätter" (vers 16)

Kommentar:
Kapitlen har två olika teman. Den första delen handlar om att lidande är Guds sätt att fostra (vers 7-21), och i den andra delen talar Elihu om Gud storhet (vers 22-32).

Elihu återkommer i den första delen till den ständigt återkommande förklaringen i Jobs bok om att lidandet orsakas av vår synd och orättfärdighet. Men Gud sänder inte lidandet för att straffa människorna, utan för att ge en möjlighet till omvändelse. Lidandet är ett sätt att rädda den som lider och att genom nöd öppna den lidandes öron (vers 15). Genom lidandet vill Gud locka oss bort från nöden och föra oss till en rymlig plats fullt av välsignelser (vers 16).

Den andra delen talar Elihu om Guds storhet. Men också i lovsången till Gud faller Elihu tillbaka till temat att Gud avsiktligt straffar dem han vill straffa. Gud befaller blixtarna vem de ska träffa (vers 30-33).

Till eftertanke:
Även om det inte är Gud som sänder lidandet kan Gud använda lidande för att hjälpa oss att bättre lyssna till honom. Det står till och med att Jesus fick lära sig lydnad genom lidande (Hebr 5:8).
- Det leder oss kanske att be bönen: "Hjälp mig Gud att lyssna på din röst och lyda de uppmaningar du ger mig, så att du inte behöver lära mig genom lidande. För det gör så ont."



Inga kommentarer: