27 mars 2021

Inför söndagen: Palmsöndagens texter utan kommentarer

 Tema: Vägen till korset

FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Andra Moseboken kapitel 13, vers 6-10

i sju dagar skall du äta osyrat bröd, och den sjunde dagen skall det hållas en fest till Herrens ära.
Alla de sju dagarna skall du äta osyrat bröd, ingenting syrat får finnas hos dig och ingen surdeg någonstans i ditt land.
Den dagen skall du säga till din son: ’Detta sker till minne av det som Herren gjorde för mig då jag drog ut ur Egypten.’
Som ett märke på handen och ett tecken på pannan skall detta påminna dig om att Herren förde dig ut ur Egypten med sin starka hand, så att hans lag alltid är på dina läppar.
Du skall följa denna stadga år efter år vid den bestämda tiden.

FRÅN BREVEN

Hebreerbrevet kapitel 2, vers 14-18

Då nu barnen är av kött och blod måste han på samma sätt bli människa, för att han genom sin död skulle göra dödens herre, djävulen, maktlös
och befria alla dem som genom sin fruktan för döden varit slavar hela sitt liv.
Det är ju inte änglar han tar sig an. Nej, Abrahams ättlingar tar han sig an,
och därför måste han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och kunna sona folkets synder.
Eftersom han själv har prövats och lidit kan han hjälpa dem som prövas.

FRÅN EVANGELIERNA

Markusevangeliet kapitel 11, vers 1-11

När de närmade sig Jerusalem och var vid Betfage och Betania vid Olivberget skickade han i väg två av sina lärjungar
och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme. När ni kommer in i den hittar ni genast en ungåsna som står bunden där, en som ännu ingen har suttit på. Ta den och led hit den.
Om någon frågar er vad ni gör, så svara: Herren behöver den, och han skall strax skicka tillbaka den.”
De gav sig i väg och såg en ungåsna stå bunden ute på gatan vid en port, och de tog den.
Några av dem som stod där frågade: ”Vad gör ni? Tar ni åsnan?”
Lärjungarna svarade som Jesus hade sagt, och då lät man dem gå.
De ledde åsnan till Jesus och lade sina mantlar på den, och han satte sig upp på den.
Och många bredde ut sina mantlar på vägen, andra strödde ut löv som de tog från träden runt om.
Och de som gick före och de som följde efter ropade: 'Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn.'
Välsignat vår fader Davids rike som nu kommer! Hosianna i höjden!”
Så kom han in i Jerusalem och gick till templet. Och när han hade sett på allt vände han tillbaka till Betania med de tolv, eftersom det redan var sent.

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 118, vers 19-29

Öppna för mig rättfärdighetens portar!
Jag vill gå in och tacka Herren.

Här är Herrens port,
här får hans trogna gå in.

Jag tackar dig för att du hörde min bön
och blev min räddning.
Stenen som husbyggarna ratade
har blivit en hörnsten.

Detta är Herrens eget verk,
det står för våra ögon som ett under.

Detta är dagen då Herren grep in.
Låt oss jubla och vara glada!

Herre, hjälp oss!
Herre, ge framgång!

Välsignad den som kommer i Herrens namn!
Vi välsignar er från Herrens hus.

Herren är Gud. Han gav oss ljus.
Ordna er till procession, med kvistar i händerna,
ända till altarets horn!

Du är min Gud, jag vill tacka dig.
Min Gud, jag vill höja ditt lov.

Tacka Herren, ty han är god,
evigt varar hans nåd

Inga kommentarer: