23 mars 2021

UTMANINGEN 23 mars - Job 38

 

VAR FANNS DU?

Bibelläsning: Job 38
Läs bibeltexten här

"Var fanns du när jag lade jordens grund? Svara, om du har så stort förstånd." (Job 38:4 FB)

Job har under lång tid överöst Gud med frågor och till och med anklagat Gud för att handla orättvist.

Jobs vänner har öst goda råd över Job. De har gett sig ut för att veta hur det verkligen är och varför saker är som dom är.

Du kanske också ibland tycker att du har svaren på alla frågor och sprider goda råd omkring dig.

Till sist talar Gud. Gud talar ur ett annat perspektiv. Job och hans vänner har talat som om Job var världens centrum och som om allt kretsade omkring honom.

Då talar Gud. Var fanns du då världen skapades? Vad vet du egentligen som inte Gud vet? Hur kan du tala om för Gud hur Gud borde ha agerat? Du med din begränsade kunskap.

Bibeln uppenbarar vem Gud är. Men Bibeln uppenbarar bara så mycket att vi kan lära oss att leva i en riktig relation till honom och förstå meningen med livet: att ära och tillbe Gud med våra liv.

Men Gud är så mycket större än så. Gud är mycket större än vad som går att fånga med bokstäver på ett vitt papper. Vi får bara falla ned och tillbe honom och bekänna hans storhet och acceptera att vi inte kan argumentera med Gud på Guds nivå. 

- Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill ära och tillbe Gud med mitt liv.
____________________

Innehåll:
Herren svarar Job

Kommentar:
Efter en lång rad kapitel med mänskliga råd till Job, tar Gud till orda. Här demonstreras skillnaden mellan människotankar och Guds tankar. Jesaja uttrycker denna skillnad på ett tydligt sätt: "Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar." (Jes 55:8-9).
 
Äntligen kommer den stund som Job så innerligt har längtat efter. Gud träder fram, uppenbarar sig för Job. Men Gud svarar inte på Jobs stora fråga: "VARFÖR?"
Gud kritiserar inte heller Job för hans anklagelser mot Gud. Istället lyfter Gud  samtalet till ett annat perspektiv, Guds perspektiv, och frågar Job var han fanns då Gud skapade varje detalj i skapelsen. Jorden, havet, himlen, stjärnorna?

Till eftertanke:
"Så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar."
Vår uppgift är inte att bedöma Gud eller ens förstå Gud. Det finns så många saker vi inte kan förstå. Vi får bara falla ned och tillbe Gud för vem han är och vad han gör. Då vi gör det ställer vi oss i ett rätt förhållande till Gud.


Inga kommentarer: