28 mars 2021

Tidig Palmsöndagsmorgon i Västerås den 28 mars

 


Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen, och inte vilken söndag som helst. Det är Palmsöndagen, Jesus rider in i Jerusalem och sommartiden.

Jag har en känsla av att jag de senaste söndagarna bara skrivit om att jag lever ett digitalt liv med konferenser och kurser hela dagarna. Det ska jag inte göra den här söndagen, trots att jag var med om digitala officersmöten hela tisdagen och på tisdagskvällen fick jag vara med om vår digitala hemgrupp på kåren i Västerås. Jag ska inte heller berätta om att jag även var på digitala officersmöten hela onsdagen och att vi hade digitalt bibelstudium på kvällen på kåren. 

Ett nytt återkommande inslag på hemsidan och facebook är Ruts torsdagskrönika I torsdags skrev Rut bland annat: "Det finns en tendens i våra dagar att ge efter för sådant som är fel och börja kalla det för rätt, bara för att ”alla gör det”. Detta är en skrämmande utveckling.
   I nyhetssändningarna den 20 februari i år meddelades att en rad partier i Sveriges riksdag nu vill att frågan om ett tredje juridiskt kön ska utredas, och man kritiserar starkt regeringen för att de inte omedelbart skrider till verket. Detta är i sig värt en egen krönika där vi kan diskutera varför vi i så fall bara ska utreda om det ska få finnas ytterligare ett kön utöver man och kvinna, varför inte två eller tre ytterligare kön?

   Men det var inte detta jag reagerade starkast på i nyhetsinslaget. Det som fick mig att verkligen fundera, var när Centerpartiets familjerättspolitiska talesperson Martina Johansson säger:

-        ”… Samhället och lagstiftningen behöver hänga med så som människor lever.”

Jag som alltid trott att Sveriges rikes lagstiftning är till för att tala om vad som är rätt och vad som är fel!" (Slut på citat).

Samma dag fick vi ett mejl från Hans Hansson som dels håller med Rut och dels bifogar två anekdoter värda att läsa:
   "
Tyvärr är det så att många vill anpassa lagstiftningen till hur människor lever. Vi ser det på flera områden. Både inom kyrka och civilsamhälle.
Tänker på synen på aborter och homosexualitet.
   Det påminner om en landsortsförsamling som fick en ny präst som predikade kraftfullt mot superiet. En söndag tog en av bönderna, tillika kyrkvärd honom åt sidan och sade: "det är inte bra att du predikar mot superiet. Vi bönder säljer våra potatis till bränneriet, tar gärna en sup till maten på söndagar."
   Den unge prästen frågade då: "Vad skall jag predika mot i stället?" Bonden svarade: "kanske mot mormonerna, för det finns inga här i trakten".

   När det gäller ett tredje, juridiskt kön är det ur kristen synpunkt helt vansinnigt. Men jag medger att många har besvär med sin identitet. "Hur hjälper vi dem bäst?"
   Det berättas om en ung man som var ute med barnvagnen (på den tiden det inte var så vanligt). Han blev trött på alla välmenande tanter som kom fram och skulle gulla. Den genomgående kommentaren var: "Vilken söt baby. Är det en pojk eller flicka?" Till slut fräste han ifrån: "Ja, vad skulle det annars vara."
(Återgivet med författarens medgivande).

Utgångspunkten för veckans torsdagskrönika var en politiker som sa:
”… Samhället och lagstiftningen behöver hänga med så som människor lever.”

Med sorg måste jag konstatera att vi idag ser kristna ledare som har ungefär samma ideologi och säger ungefär så här: "Kyrkan måste hänga med så vi kan anpassa teologin så som människor lever"

I går läste vi det sista kapitlet i Jobs bok (för alla som läser UTMANINGEN) och idag börjar vi läsa Ordspråksboken. Den boken talar väldigt mycket om visheten och jag hoppas att något av visheten kommer att smitta av sig på mig då jag läser Ordspråksboken. 
 
Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: