26 mars 2021

Dagens andakt, den 26 mars


 ”… allt som profeterna har skrivit om Människosonen skall gå i uppfyllelse. ”
(Luk 18:31)

Jesus talade ofta om sig själv som ”Människosonen”. David Hedegård[1] skriver att den judiska andaktslitteraturen framställde människosonen som en himmelsk gestalt, som skulle komma i de yttersta dagarna för att hålla dom. Han var bärare av det högsta gudomliga namnet och han var med från begynnelsen. När Jesus talade om sig själv som Människosonen, gjorde han anspråk inte bara på att han var sann människa, utan också att han var gudomlig och hade gudomlig makt. Men Jesus talade också om Människosonens förnedring och att han kommit till världen för att bli förkastad och dödad. Genom att han utger sig själv i döden bereder han frälsning åt hela människosläktet.

Jesus är enda vägen till Fadern (Joh 12:45). För att få del av frälsningen i Jesus, måste jag övervinna min stolthet. Jag måste ödmjuka mig och bara ta emot. Men det finns inget överlägset hos Jesus som hotar mig när jag väl vågar komma. Han vill att jag ska komma och ta emot. Att just han är ”vägen” till fadern är inget mer än den ”ordning” som Gud har bestämt.

BÖN
Jesus tack att du som var sann människa och sann Gud, utgav dig själv i förnedring för att jag skulle kunna frälst.


Inga kommentarer: