14 mars 2021

Tidig söndagsmorgon i Västerås 14 mars

 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. Den gångna veckan har jag blivit påmind om flydda tider.
En god vän på Frälsningsarmén i Västerås hade just flyttat och då brukar det alltid komma fram saker som man nästan glömt. Den gode vännen heter Gunnar Bengtsson och han hade hittat ett tidningsurklipp där han och jag spelar kornett. Bildtexten lyder: "Kornettisterna Gunnar Bengtsson (t.v.) och Peter Baronowsky spelar under Orfeusstatyn på konserthustrappan." Texten inleddes sedan med orden: "Medan Orfeus stumt höjde sin lyra över underjordens förtappade spelade och sjöng Frälsningsarmén på söndagskvällen på konserthustrappan." (För dem som inte vet det heter den berömda statyn utanför Stockholms konserthus "Orfeus i underjorden").

Det framgår vidare av texten att året var 1961, det vill säga för 61 år sedan! Tidigare samma år hade Rut och jag blivit invigda till frälsningssoldater på 6:e kåren i Stockholm.

Under veckan fick jag också ett SMS undertecknat JFH85/86. Vi förstod på en gång att det måste vara en elev från Jelöy Folkhögskola läsåret 1985/86. Han frågade om jag hade några videoinspelningar med mina bibelstudier. Det var under de nio år Rut och jag var lärare vid Jelöy Folkhögskola i Norge. Vi har inte sett den eleven sedan 1986 och det är alltså 36 år sedan!

Men livet handlar inte bara om gamla minnen. I tisdags hade vi digital "hemgrupp" och på onsdagen hade jag det avslutande bibelstudiet av en serie på fyra onsdagskvällar. Vi har tidigare talat om vår dubbla kallelse GÅ IN (som handlar om att vi ska in i vår kammare och stänga dörren för att i bön vara tillsammans med Gud), och GÅ UT (vår kallelse att gå ut och göra människor till lärjungar). I onsdags var temat ännu en befallning från Jesus till sina lärjungar VÄNTA. Det verkar som om Jesus var orolig att lärjungarna skulle ge sig ut och verka för honom innan de hade blivit beklädda med kraft från höjden (Lukas 24:49), eller som det står i Apostlagärningarna "Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört om mig. Ty Johannes döpte med vatten, men ni ska om några dagar bli döpta med den Helige Ande" (Apg 1:5).

Veckan börjar gå mot sitt slut, men vi lär inte bli sysslolösa. Måndag morgon till och med fredag eftermiddag ska jag delta i en Nordisk officerskurs på Jelöy i Norge. Men den blir naturligtvis digital eftersom ingen kan resa in i Norge nu förtiden på grund av Coronapandemin. Fredag kväll till och med söndag undervisar Rut och jag på Distansbibelskola Norr i Örnsköldsvik, men dessvärre går inte heller den kursen att genomföra på plats så den blir ännu en kurs framför datan hemifrån.

Men vi tror på ett liv efter Coronapandemin och ser fram till den dagen vi kan träffa människorna på riktigt.

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: