11 okt. 2018

Det är läge att frimodigt tala om Jesus!


- Daniel Röjås i Dagen -
En ledare i söndagsskolan frågade: ”Hur kommer Jesus in i våra liv?” Ett av barnen svarade snabbt: ”Han kryper in genom örat.” Det uttalandet rymmer god teologi. Paulus beskriver hur tron bygger på förkunnelsen, och förkunnelsen på Kristi ord. Han menar även att denna förkunnelse är en förutsättning för att en människa ska komma till tro på Jesus (Rom 10:14–17). När jag var barn fanns en tydlig tradition i min familj. En kväll i början av hösten bänkade vi tre syskon oss i soffan tillsammans med våra föräldrar för att beskåda sommarens skörd av diabilder (ni unga som läser detta och inte vet vad diabilder är – googla).

Bokstavligen dopade av chips och saft fick vi se de två vanligaste motiven i pappas fotograferande: blommor i närbild och fornminnen.

Ett tydligt minne från de stunderna är synen av pappas ständiga skruvande för att ställa in skärpan. Jag tänker tillbaka på det ibland. I en tid då skiftande och ofta suddiga guds­bilder florerar, där många väljer att definiera sin egen gudstro utan påverkan av den bibliska berättelsen, tänker jag att vi kristna har en uppgift att hjälpa människor att se klart, att ställa in skärpan på Jesus. ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh. 14:9), säger Jesus. Jag tror att det finns en risk att vi talar så brett och allmänt om Gud så att det aldrig bränner till och till sist inte berör någon. Jag tror att det är läge att frimodigt tala om Jesus!

Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: