21 okt. 2018

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 21 oktober

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Den gångna veckan har handelsbolaget rupeba fyllt 11 år. Det började 2007. Vi hade haft ansvaret för ett utbildningsinstitut inom Frälsningsarmén under 20 år. Vi planerade att gå i en tidig pension och skriva alla böcker som fanns planerade i våra huvuden. 

Då vi skulle registrera företaget hade vi tänkt oss ett mer "kristligt" namn. Vi prövade namn efter namn och fick varje gång svaret att det namnet redan var upptaget. Till slut måste vi försöka hitta ett namn som ingen annan ville ha. Vi försökte med de två första bokstäverna i våra förnamn och vårt efternamn. Det blev "rupeba". Det ville tydligen ingen annan heta, så det fick vi använda för registreringen.

Några månader senare startade vi hemsidan rupeba.se med Dagens Andakt. Den har sedan uppdaterats varje dag med hundratals besökare varje dag.

Men det blev ingen pensionering för vår del. Först blev det tre och ett halvt år i Lettland, sedan fyra år i Norge och nu fortsätter vi att arbeta för Frälsningsarmén i Sverige. Även om vi har arbetat hela tiden så har det ändå blivit ett antal böcker genom åren. Du kan läsa om dem HÄR.

Men nu är det söndag igen. Vår dagliga skogspromenad bär med sig ett starkt vittnesbörd om att sommaren är slut. Nu är det höst. Skogsvägen där vi brukar gå är helt täckt av löv i alla möjliga färger (se bilden).

Vi har som målsättning att ta en långpromenad varje dag. De flesta dagar fungerar det. Några dagar kan det vara lite problematiskt att få in en promenad då vi sitter i bilen det mesta av dagen. I morgon kommer vi till exempel att köra cirka 70 mil, men nånstans på vägen kan vi kanske ta en promenad.

Förnyad inspiration för våra promenader fick jag då vi hade en äktenskapskurs för officerare i Danmark i slutet av september. Vi fick då en bok som tack för besöket. Boken heter Gå-bogen och på omslaget kan man läsa:
"Att gå gør dig

- stærk, sund og slank
- kreativ og klog
- mindre syg, trist og stresset
(Forskningsmæssigt dokumenteret)" 
Det är naturligtvis goda framtidsutsikter för alla som går. Tänk att bli allt det där.

Men det är naturligtvis ännu bättre framtidsutsikter för den som väljer att bli kristen: "Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig.  I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er?  Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är." (Joh 14:1-3)

På tal om goda framtidsutsikter hittade jag häromdagen en bok som jag var med att skriva för många år sedan. Jag var då lärare på Jelöy Folkhögskola i Norge. Boken handlar om Jesu återkomst och är en antalogi där många skribenter fick skriva var sitt inslag.

Jag förstår inte hur det kom sig att jag blev tillfrågad om att vara en av skribenterna, men du måste hålla med om att jag kom i väldigt gott sällskap. Bland de övriga skribenterna finns  Desmond Tutu, Wilfred Stinissen, Aril edvardsen och Aage Samuelsen.

Jag har sparat mitt inslag som en pdf-fil. Om du är intresserad att läsa det inslaget kan du skicka ett mail till peter@rupeba.se så skickar jag inslaget till dig. Det är bara åtta sidor och det är på norska. 

På tal om Jesu återkomst håller jag på att skriva en bok om de sista tider och Jesu återkomst. Jag räknar med att vi ska kunna publicera boken under 2019 om jag hinner bli färdig till dess och om Jesus inte har kommit tillbaka innan dess.

Jag vet naturligtvis inte när Jesus kommer tillbaka, men vi är i alla fall mycket närmare den tidpunkten nu än då antologin skrevs på 80-talet. Vi har i själva verket aldrig varit närmare den tidpunkten än just nu.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: