17 okt. 2018

Viger inte homopar – har stort stöd i Stockholmsförsamling


- Världen idag -
Ytterligare en nytillträdd kyrkoherde har kritiserats för att han inte vill viga homosexuella par, Petter Sundelius i Stockholmsförsamlingen S:t Matteus.

Enligt tidningen Mitt i Stockholm har en person som är aktiv inom Svenska kyrkan kritiserat den nya kyrkoherden för hans inställning.

– Sådant ska inte få förekomma. Kyrkan har ett ansvar att föregå med gott exempel, säger personen, som vill vara anonym.

Petter Sundelius tillträdde som Matteus församlings nya kyrkoherde i augusti. Han har tidigare arbetat som komminister i församlingen och är ett känt namn bland medlemmarna.

– Det är en väldigt komplicerad fråga som jag brottats med i flera år. Jag brottas fortfarande med den, men jag har kommit fram till att jag inte vill viga någon halvhjärtat, säger Sundelius i intervjun.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: