20 juli 2024

Inför söndagen. Tema: ANDLIG KLARSYN


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Mik 3:5-8

  • 5 Så säger Herren om profeterna
  • som vilseleder mitt folk,
  • som ropar: ”Allt är väl!”
  • när de får något att tugga
  • med sina tänder.
  • Men mot den som inte
  • ger dem något i munnen
  • blåser de upp till helig strid.
  • 6 Därför ska ni få en natt utan syner
  • och mörker utan spådomar.
  • Solen ska gå ner över profeterna
  • och dagen bli mörk över dem.
  • 7 Siarna ska stå med skam
  • och spåmännen blygas.
  • De ska alla täcka sitt skägg,
  • för inget svar kommer från Gud.
  • 8 Men jag är full av kraft,
  • av Herrens Ande
  • och rätt och styrka,
  • för att förkunna för Jakob hans brott
  • och för Israel hans synd.
  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    1 Joh 4:1-6
    4 Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, för han som är i er är större än den som är i världen. 5 De är från världen, därför talar de utifrån världen och världen lyssnar till dem. 6 Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss. Den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 7:15-21

    15 Akta er för de falska profeterna. De kommer till er i fårakläder, men i sitt inre är de rovlystna vargar. 16 På deras frukt ska ni känna igen dem. Man plockar väl inte vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? 17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19 Varje träd som inte bär god frukt huggs bort och kastas i elden. 20 Alltså ska ni känna igen dem på deras frukt.
    21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.


    FRÅN PSALTAREN
    Ps 119:30-35

  • 30 Sanningens väg har jag valt,
  • dina domar har jag för ögonen.
  • 31 Jag håller mig
  • till dina vittnesbörd.
  • Låt mig inte behöva skämmas,
  • Herre!
  • 32 Jag vill löpa dina budords väg,
  • för du vidgar mitt hjärta.
  • 33 Visa mig, Herre,
  • dina stadgars väg,
  • så vill jag följa den
  • ända till slutet.
  • 34 Ge mig förstånd,
  • så att jag tar vara
  • på din undervisning
  • och håller fast vid den
  • av hela mitt hjärta.
  • 35 Led mig på dina budords stig,
  • jag älskar den.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: