3 apr. 2021

DAGENS ANDAKT, den 3 april


 Du skall kungöra mig livets väg. Inför ditt ansikte är glädje till fyllest” (Ps 16:11)

Det finns en plan, en väg som Gud har stakat ut för varje människa som uppriktigt vill tro på Jesus och följa hans väg. ”Om någon vill göra min vilja, ska han förstå…” (Joh 7:17). När vi verkligen söker efter Guds ledning i våra liv lovar Gud att visa oss den rätta vägen och det är bara där som den verkliga glädjen finns.

I den 32:a psalmen lovar Gud att han vill ”lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra, (han) vill ge dig råd och låta (sitt) öga vaka över dig”. Men så förmanar han oss vidare och säger att vi inte ska vara som häst eller åsnor som är utan förstånd så att man måste styra dem med hårda metoder, med töm och med betsel. Gud vill att vi ska leva så nära honom att vi känner hans lätta puff, den lågmälda anvisningen om vart vägen går.

 BÖN
Herre, jag vill leva i glädjen inför ditt ansikte idag. Hjälp mig att lyssna efter och känna igen din kärleksfulla röst, när du pekar ut den delsträcka av livets väg som du vill att jag ska gå idag. 

Inga kommentarer: