14 apr. 2021

UTMANINGEN 14 apr - Ords 19

 

LÅNA ÅT HERREN!

Bibelläsning: Ordspråksboken 19
Läs bibeltexten här

"Den som ömmar för den fattige lånar åt Herren och får lön av honom för det goda han har gjort" (Ords 19:17 FB)

Kan vi låna något åt Gud? 

I dagens bibelvers ser det ut så. Jesus talar i liknande termer i Nya Testamentet då han talar om dem som är hungriga, törstiga, utan kläder, invandrare, sjuka och fängslade: "Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig" (Matt 25:40 FB).

Då vi behandlar människor vi möter på ett bra sätt lånar vi alltså åt Herren, ja, ytterst sätt så gör vi det åt Herren själv.


- Mannakorn att tugga på under dagen: Vem kommer jag att möta idag? Hur vill jag behandla Jesus idag? 
___________________
Innehåll:
Ordspråk om förlåtelse och omsorg för andra människor.

Kommentar:
Vers 17 talar om välgörenhet = att göra väl. Välgörenhet består av två saker:

1/ Medkänsla = känna med någon; medlidande = lida med någon. Även om jag inte har något att ge kan jag ha denna medkänsla och medlidande. Och om jag ger bort allt jag har utan denna känsla så är gåvan inte värd något (1 Kor 13:3). 

2/ Generositet. Herren förväntar sig inte bara att vi ska ha medkänsla med den hungrande, han vill också att vi dela med oss av vad vi har (Jes 58:6-7). Vi förväntas att dela med oss utifrån den lidandes behov och våra resurser (Jak 2:15-17). Då lånar vi åt Herren.

Till eftertanke:
"Då skall konungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse. Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig"
(Matt 25:34-40)

Inga kommentarer: