21 apr. 2021

Svenska Dagbladet: Vännen när Linn vågade berätta: ”Är du knäpp?”

Svenska Dagbladet har en serie under rubriken "Ung troende och ifrågasatt"

När Linn Svensson först vågade berätta för sina klasskamrater att hon var troende kristen gick hon i trean i gymnasiet.
− Det var under religionskunskapen. Och då fick jag bemötandet att ”Va? Vad konstigt, är du helt knäpp?”. Det var en av mina närmaste vänner som sa det. Och jag sa, ”Om du säger att jag är knäpp så får du väl tycka det, men jag tror på detta”.
 
Linn berättar vidare:
− Jag var rädd för vad folk skulle tycka om mig. Att jag skulle vara tråkig och följa massa regler, typ ”du får ju inte göra någonting, vilket tråkigt liv du valde”. Och hela Jesus-grejen, vad han gjorde och vad som står i Bibeln. Det är så många saker som folk har svårt att ta till sig. De tror att man är knäpp som tror på sådana grejer.
 
Artikeln finns att läsa i SvD (Låst artikel): https://www.svd.se/vannen-nar-linn-vagade-beratta-ar-du-knapp
 
Linns och många andras vittnesbörd kan sammanfattas i en rubrik:
Det är inte lätt att vara kristen i en totalsekulariserad skola.

Inga kommentarer: