16 apr. 2021

GUDS NAMN -Del 4

 


Dag 4 Guds namn Jehova – Rohi = Herren är min herde

Bibeltext: Psalm 23

Nyckelvers:

”Herren är min herde, mig ska inget fattas.” (Psalm 23:1)

Gud är en kärleksfull, omtänksam och medkännande herde. Vi kan alltid lita på att han kommer att ta hand om oss som vill vara som får i hans hjord. Han beskyddar sina får, han leder dem och han tar hand om alla deras behov.  I Hesekiels bok beskriver profeten hur denna världens herdar missköter uppdraget att ta hand om de behövande. Men Gud lovar genom sin profet, att han själv ska ta hand om var och en som tillåter honom att göra det:

”För så säger Herren Gud: Jag ska själv söka upp mina får och ta mig an dem. Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får som varit skingrade, så ska också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag. Jag ska föra dem ut från folken och samla ihop dem från länderna och låta dem komma till sitt eget land och föra dem i bet på Israels berg, vid bäckarna och där man i övrigt kan bo i landet. På goda betesmarker ska jag föra dem i bet, på Israels höga berg ska de få sina betesmarker. Där ska de vila sig på goda betesmarker, och de ska ha rikligt med bete på Israels berg. Jag ska själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren Gud. De förlorade ska jag söka upp, de som gått vilse ska jag föra tillbaka, de sårade ska jag förbinda, och de svaga ska jag stärka. Men de feta och de starka ska jag förgöra. Jag ska ta hand om dem med rättvisa.” (Hes. 34:11–16)

Jesus beskriver också sig själv som en herde och han benämner dem som följer honom som får. Han är den gode herden, för han överger inte fåren när de kommer i svårigheter.  

”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är herden som äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. Den som är lejd bryr sig inte om fåren.

Jag är den gode herden. Jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren.”  (Joh. 10:11-15)

 

Tanke för dagen:

På vilket sätt kan jag låta Herren få vara min herde i dag?

Inga kommentarer: