23 apr. 2021

UTMANINGEN 23 apr - Ords 28

 

TRYGGHETEN I GUD

Bibelläsning: Ordspråksboken 28
Läs bibeltexten här

"De ogudaktiga flyr fast ingen förföljer dem, de rättfärdiga är trygga som unga lejon"(Ords 28:1 FB)

Det finns en trygghet i att lägga sitt liv i Guds händer och att lita på honom i alla situationer. Det är annars lätt att oro och ångest tränger sig på även om det egentligen inte finns något att frukta. Det är som att ängsligt fly utan att det finns någon som förföljer en (vers 1).


Det finns en vila hos Gud. Att varje dag överlåta sig själv, sin dag och sin framtid i Herrens händer. Gud vill att du ska sätta din lit till honom. Gud vill att du ska leva tryggt som ett ungt lejon (vers 1).

Vad som än händer mig vet jag då att Herren är med mig.

Jag hörde om en uteliggare som la sig att sova på en parkbänk. Innan han somnade ristade han in följande bön i ryggstödet på bänken: "Om jag vaknar i morgon är du hos mig. Om jag inte vaknar i morgon är jag hos dig."


Vad som än händer....
Det handlar om en trygghet som inte styrs av våra omständigheter. Det handlar om en vila hos Gud. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad som än händer har jag min trygghet hos Gud.

_______________

Innehåll:
Ordspråk om den som är förståndig och om den som är oförståndig.

Kommentar:
Temat om tryggheten i Gud återkommer på många ställen i Gamla Testamentet: "Även om jag vandrar i dödsskuggans dag fruktar jag inget ont, för du är med mig" (Ps 23:4).

Samma tema fortsätter sedan och förstärks i Nya Testamentet:
"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar" (Matt 11:28-29).
"Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen" (Matt 6:33-34).

"Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 
Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus" (Fil 4:6-7).

Till eftertanke:
I den sista bibelversen uppmanas vi att tala om alla våra önskningar för Herren. Men i den versen får vi inget löfte att alla våra önskningar ska bli uppfyllda (även om det ibland kan ske). Däremot får vi löftet att vi kan fyllas av en frid som övergår allt förstånd.
På samma sätt var det med kung David (Ps 23). Gud tog inte bort "dödsskuggans dag", men vissheten om Guds närvaro tog bort fruktan för vad som skulle kunna hända.
- Har du några exempel från ditt liv då Herren har befriat dig från fruktan och gett dig en gudomlig frid?

 

                                                                                                                                           

Inga kommentarer: