12 juni 2021

Söndagens bibeltexter 13 juni. Tema: KALLELSEN TILL GUDS RIKE

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Sakarja kapitel 3, vers 1-7

Herren lät mig se Josua, översteprästen, där han stod inför Herrens ängel. På hans högra sida stod Anklagaren, beredd att anklaga honom.
Herrens ängel sade till Anklagaren: ”Herren skall tillrättavisa dig, Anklagare, ja, han som har utvalt Jerusalem skall tillrättavisa dig. Är inte denne man en brand ryckt ur elden?”
Josua bar smutsiga kläder där han stod framför ängeln,
och ängeln befallde sina tjänare: ”Ta av honom de smutsiga kläderna!” Och han sade till Josua: ”Jag befriar dig från din skuld, och du skall kläs i högtidsdräkt.”
Sedan befallde han: ”Sätt på honom en ren turban!” Och de satte på honom en ren turban och klädde honom, medan Herrens ängel stod bredvid.
Och detta är vad Herrens ängel försäkrade Josua:

Så säger Herren Sebaot:
Om du vandrar mina vägar
och håller mina bud
skall du råda över mitt hus
och vaka över mina tempelgårdar.
Jag skall ge dig tillträde
till den krets som tjänar mig här.

FRÅN BREVITTERATUREN

Uppenbarelseboken kapitel 19, vers 5-9

Och det kom en röst från tronen som sade: ”Prisa vår Gud, alla hans tjänare, ni som fruktar honom, höga och låga.”
Och jag hörde liksom rösten från en stor skara och liksom rösten av stora vatten och rösten av stark åska: ”Halleluja! Herren, vår Gud, allhärskaren, är nu konung.
Låt oss vara glada och jubla och ge honom vår hyllning. Ty tiden har kommit för Lammets bröllop, och hans brud har gjort sig redo.
Hon har fått rätt att klä sig i skinande vitt linnetyg. Ty linnetyget är de heligas rättfärdiga gärningar.”
Och ängeln sade till mig: ”Skriv: Saliga de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.” Och han sade till mig: ”Detta är Guds sanna ord.”

FRÅN EVANGELIERNA

Lukasevangeliet kapitel 14, vers 15-24

En av gästerna, som hörde detta, sade till honom: ”Salig den som får vara med om måltiden i Guds rike.”
Jesus svarade: ”En man skulle ha en fest och bjöd många gäster.
När festen skulle börja skickade han sin tjänare att säga till de inbjudna: ’Välkomna, allt är färdigt.’
Men alla hade de någon ursäkt att komma med. En lät hälsa: ’Jag har köpt en åker och är tvungen att gå och se på den, förlåt att jag inte kan komma.’
En annan sade: ’Jag har köpt fem par oxar och måste ut och se vad de går för, förlåt att jag inte kan komma.’
En tredje sade: ’Jag har just gift mig, så jag kan inte komma.’
När tjänaren kom tillbaka och berättade detta greps hans herre av vrede och sade: ’Gå genast ut på gator och gränder i staden och hämta hit alla fattiga och krymplingar och blinda och lytta.’
Och tjänaren sade: ’Herre, jag har gjort som du befallde, men ännu finns det plats.’
Då sade mannen till sin tjänare: ’Gå ut på vägarna och stigarna och se till att folk kommer hit, så att mitt hus blir fullt.
Jag säger er att ingen av alla dem som först blev bjudna skall få vara med på min fest.’”

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 65, vers 2-5

Lovsång tillkommer dig,
o Gud, på Sion.
Vi infriar våra löften till dig,

du som hör bön.
Till dig kommer alla människor

för att bekänna sina synder.
När vår skuld blir oss för tung
förlåter du oss.

Lycklig den utvalde
som får komma dig nära
och vara på dina förgårdar.
Vi mättas av det goda i ditt hus,
av det heliga i ditt tempel.

Inga kommentarer: