24 juni 2021

UTMANINGEN 24 juni - Jes 41

 

FRUKTA INTE

Bibelläsning: Jesaja 41
Läs bibeltexten här

"Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."  (Jes 41:10 FB)

I Folkbibeln har kapitlet fått rubriken Herren eller avgudarna. Det beskriver livet som Herrens efterföljare i mötet med avgudarna (vers 7) och med dem som förnekar Herren.

Det kan vara svårt att stå i konfrontation med en värld som inte vill veta av Gud och tar till sig allehanda avgudar.

Där möter oss löftet från Herren: "Frukta inte" (vers 10 + 14). Herren kommer inte att överge oss då vi står upp för honom. Herren kommer att utrusta oss och ge oss kraft att fullborda det verk han kallar oss till (vers 15-16).

Profetian talar också om en kommande väckelsetid: "Jag skall låta strömmar rinna upp på höjderna och källor i dalarna. Jag skall göra öknen till sjö och ett torrt land till källsprång" (vers 18).

- Mannakorn att tugga på under dagen: "Frukta inte, ty jag är med dig..."  (vers 10) 

__________________
Innehåll:
Tröst i tider av motstånd mot Guds folk.

En ny väckelse skall komma.

Kommentar:
Kapitlet innehåller omväxlande varningar till dem som hänger sig år avgudarna och tröst till dem som håller sig till Herren.

I verserna 1-9 går Herren till rätta med dem som tillber avgudarna. I verserna 10-20 talar profeten tröstens ord från Herren till de trofasta och i verserna 21-29 utmanar Herren avgudarna.

I verserna 2-3 och 25 talas det om en man från norr. Det handlar förmodligen om Koresh, kungen i det medo-persiska riket. Det medo-persiska riket övertog rollen som den dominerande stormakten efter babylonierna.

I vers 4 kan vi läsa om Herren: "Jag, Herren, är den förste och hos de sista. Jag Är". Detta upprepas sedan gång på gång i Jesaja. Namnet "Jag Är" använder Jesus upprepade gånger om sig själv (Mark 6:50, 14:62). Uttrycket återkommer sedan även i Uppenbarelseboken (1:8,17; 22:13).

Till eftertanke:
Herrens namn är "Jag Är". Det betyder att Jesus inte bara var någon som var, eller någon som ska komma.
- Han var från skapelsen och sedan i mänsklig gestalt som Jesus.
- Han är ständigt närvarande hos dig varje stund och han vill att du också ska vara hos honom.
- Han kommer en dag tillbaka till jorden för att döma världen och upprätta sitt fridsrike.



Inga kommentarer: