24 aug. 2021

Dagens andakt, den 24 augusti

 


”Ty, även om det finns så kallade gudar, i himlen och på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilket allt utgår och som är vårt mål, och bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allt är till och genom vilken vi är till.”
(1 Kor 8:5-6)

Jag hörde en aftonandakt i radion, där någon, som kämpade med livets mening sa ungefär så här: Livets mening är den enda mening som jag inte kan ta ut satsdelarna i. Det var en klurig formulering, men jag tror att det faktiskt är en svår grammatik för många, att hitta fram till livets mening. Och jag tror att detta kan göra livet outhärdligt för många. 

Det kanske är så att en av Kristendomens främsta förtjänster är att den skapar en mening i tillvaron. Dagens bibelord fokuserar på denna kärnpunkt i kristen tro. Meningen med livet är att vi är skapade för att ha gemenskap med Gud. Missar vi detta finns det ingen tillfredsställande förklaring till varför vi är till. Men om vi hittar vår plats i relation till levande Gud faller allt på plats.

BÖN

Jesus, tack för att jag får tro att du har skapat mig för att leva i gemenskap med dig. Tack för att mitt liv får ha sitt fokus i dig, och inte behöver cirkla bara omkring mig själv.

Inga kommentarer: