14 aug. 2021

Inför söndagen. Tema: Tro och liv

 


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Jesaja kapitel 2, vers 12-17

Ty Herren Sebaot har bestämt en dag
med dom över allt som är övermodigt och stolt,
över allt som skjuter i höjden och yvs,

över alla Libanons cedrar,
de höga och mäktiga,
och alla Bashans ekar,

över alla höga berg
och alla mäktiga höjder,

över alla stolta torn
och alla branta murar,

över alla långfärdsskepp
och alla praktfulla fartyg.

Då skall människans stolthet kuvas,
hennes högmod kväsas.
Herren ensam triumferar
den dagen.

FRÅN BREVEN

Romarbrevet kapitel 3, vers 21-28

Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om —
en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad.
Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud,
och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.
Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han förut hade lämnat synderna ostraffade,
under uppskovets tid. I vår egen tid ville han visa sin rättfärdighet: att han är rättfärdig och gör den rättfärdig som tror på Jesus.
Vad blir då kvar av vår stolthet? Ingenting. Vilken lag säger det, gärningarnas? Nej, trons lag.
Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar.

FRÅN EVANGELIERNA

Lukasevangeliet kapitel 18, vers 9-14

Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse:
”Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare.
Farisén ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där.
Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’
Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig syndare.’
Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”


FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 143, vers 6-10

Jag sträcker mina händer mot dig,
öppnar mig som törstig jord.
Herre, skynda att svara mig,
jag orkar inte mer.
Dölj inte ditt ansikte för mig,
då blir jag lik dem som lagts i graven.

Låt mig var morgon möta din trofasthet,
ty jag förtröstar på dig.
Visa mig den väg jag skall gå,
jag sätter mitt hopp till dig.

Herre, rädda mig från mina fiender,
jag flyr till dig.

Lär mig att göra din vilja,
ty du är min Gud.
Må din goda ande leda mig
på jämn mark.

(Bibeltexterna hämtade från Bibel 2000)


Inga kommentarer: