3 aug. 2021

UTMANINGEN 3 aug - Jer 16

 

BEFRIELSE UR FÅNGENSKAPEN

Bibelläsning: Jeremia 16
Läs bibeltexten här

"Se, dagar skall komma, säger HERREN, då man inte mer skall säga: "Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn upp ur Egyptens land", utan: "Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn ut ur landet i norr och ur alla andra länder, dit han hade drivit bort dem." Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder." (Jer 16:14-15 FB)

Här profeterar Jeremia om en ny tid som skulle komma. Fram till Jeremia talade man om Herren som förde ut Israels folk ut ur Egypten. Men det kommer att komma en tid, säger Jeremia, då man ska tala om Gud som förde Israels folk tillbaka från många olika länder. Det hände 1948 då staten Israel återuppstod.


Vi kanske kan tillämpa den profetian också om vår situation inom kristenheten idag. Det finns många kristna i olika kyrkosamfund som sitter fast i traditioner och formalism utan att ha en personlig relation till Jesus. Jesus vill föra oss ut i befrielse.

Jesus vill göra avsomnade kristna levande. Från alla kyrkosamfund: Lutheraner, Baptister, Metodister, Pingstvänner, Frälsningssoldater....


- Mannakorn att tugga på under dagen: Befrielsens tid är här. Låt dig befrias till en levande relation med Jesus. 

_____________________
Innehåll:

Nödens dag (vers 1-13)
Befrielse ur fångenskapen (vers 14-21)

Kommentar:
Vers 1-13
Här beskrivs Jerusalems erövring och folkets bortförande till fångenskapen i Babylon som en nödens dag. Herren säger till Jeremia att han inte ska gifta sig och skaffa barn på grund av den stora nöd som väntar (vers 2f). Än en gång påpekas orsaken till den stora nöden: Folket hade övergivit Gud, börjat tillbe andra gudar och höll inte fast vid Guds lag (vers 11). Följden av detta är att folket kommer att föras bort till ett okänt land och där tjäna andra gudar (vers 13).

Vers 14-21
Den andra delen av kapitlet handlar om att Guds folk ska få vända tillbaka till Jerusalem. Men här handlar det i första hand inte om återvändandet efter den babyloniska fångenskapen. Här handlar det om ett återvändande från många länder dit Herren hade fördrivit sitt folk.

Vi kan läsa om denna världsvida förskingring redan i Moseböckerna. Vi kan läsa hur Gud ska sprida ut judarna "bland alla folk, från jorden ena ände till den andra" (5 Mos 28:64). Där kommer judarna att uppleva förföljelse och lidande (5 Mos 28:65-67). Men senare kommer Herren åter att samla judarna från alla folk dit de varit förskingrade (5 Mos 30:3-5).

Här kommer en liten historisk översikt:
- Fångenskapen i Babylon varade i sjuttio år. Sedan fick folket vända tillbaka till sitt land och bygga upp Templet igen (500-talet f.Kr).
- Den världsvida förskingringen börja är 70 e.Kr. Romarriket som ockuperade Israel under Jesu tid tröttnade på alla judiska uppror i Jerusalem. Den romerska armén erövrade ännu en gång Jerusalem och landsförvisade Judarna som spreds ut över hela jorden. Senare infördes även en lag att judar inte fick bosätta sig i Israel.
- Det dröjde ända fram till 1948 e.Kr. tills det på nytt fanns en judisk stat på jorden. Då kunde judarna återvända från alla jordens hörd där de varit förskingrade.

Avsnittet vi läser i Jeremia handlar om detta (vers 15). Herren ska sända fiskare och jägare som letar upp de förskingrade judarna och föra dem tillbaka till sitt land (vers 16).

Till eftertanke:
Låt dig hänföras av den profetiska precisionen i Bibeln.
- Den världsvida förskingringen förutsägs under Mose tid (1200-talet f.Kr.).
- Den upprepas av bland annat Jeremia (500-talet före Kristus)
- Den uppfylls under första århundradet efter Kristus.
- Judarnas återvändande till Israel förutsägs i Moseböckerna (1200-talet f.Kr.)
- Den upprepas av bland annat Jeremia (500-talet före Kristus)
- Den uppfylls på 1900-talet e.Kr.

Profetian uppfylls alltså 3.100 år efter att den mottogs!!!

 


Inga kommentarer: