15 aug. 2021

Tidig söndagsmorgon i Västerås 15 augusti


 Veckorevy från min högst personlig utkikspunkt på livet

Den gångna veckan har jag tagit en tur till norska fjällen där mellansonen håller på att renovera liten, gammal stuga till en något större och något mindre gammal stuga (bilden).

Men resan till Valdres gjorde att jag fick se tillbaka på flera händelser från vår tid i Norge. Jag lämnade Sverige i Charlottenberg och kom då till Kongsvinger. Där tänkte jag tillbaka på en Bibelhelg som Rut och jag hade. Kårledare var en tidigare elev på Folkhögskolan där vi jobbade. I sista mötet under helgen reste sig en av de manliga soldaterna och talade högt i tungor. Då det hade varit tyst en stund gav jag en tydning av budskapet på ett förståeligt språk (=min blandning av svenska och norska). Kårledaren var efter mötet full av förundran över Guds storhet. Den manlige soldaten hade aldrig någonsin talat i tungor på kåren, men just den här kvällen fanns det någon som kunde tyda tungotal och då kunde han ge sitt budskap. Men det var nog så att det var många andra som hade kunnat tyda tungotalet, men de hade kanske aldrig förstått att de kunde det.

Sedan gick vägen förbi Hamar där vi hade varit med om bröllop. En av eleverna på skolan kom från Hamar och hon var frälsningssoldat. Under skolåret blev en annan elev frälst och soldat och de två gifte sig så småningom och jag fick vara "Forlover" för den ungen mannen ("Forlover" är ungefär som "Best Man").

Sedan passerade jag Etnadals Camping. Campingägarens dotter gifte sig med en av eleverna på folkhögskolan och de blev båda frälsningsofficerare. En sommar anordnade de stora tältmöten på campingplatsen och Rut och jag fick vara talare.
Natten mellan lördag och söndag fick vi telefon från Sverige att min pappa hade blivit befordrad till härligheten. Det var inte helt oväntat och vi hade förvarnat vår gamla elev att om vi fick dödsbud under veckan måste vi åka hem direkt för mammas skull. Så avslutningsmötet fick vi inte vara med om.

Därefter passerade jag Oddnes, en liten Frälsningsarmékår i ett litet samhälle. Där hade vi varit vid flera tillfällen och haft bibelhelger. 

Till sist kom jag fram till Fagernes. Rut och jag hade för några år sedan blivit inbjudna som talare till en "Over de 60 treff" på ett högfjällshotell inte långt från Fagernes. Där var ett par hundra personer samlade  för gemenskap, aktiviteter och dagliga gudstjänster. En av dagarna åkte flera av deltagarna ner till Fagernes för att ha ett möte på kåren. Vi ställe upp och marscherade sedan till Frälsningsarméns lokal. Längst fram drog man en vagn med en bandspelare som spelade marschmusik. 

Efter några dagars hårt arbete som hantlangare på sonens bygge kunde jag köra tillbaka hem på en mer sydlig rutt än den jag kom. Det skulle säkert finnas många saker att berätta om från de platser jag passerade, men det var speciellt ditresan som väckte minnena till liv. Men det var då det. Nu är det nu som gäller. Och idag är det gudstjänst 15:00 på Djäkneberget i Västerås (om vädret tillåter). 

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

 

 

 

Inga kommentarer: