3 dec. 2021

Dagens andakt den 3 december


”Herrens lag är utan brist, den ger liv på nytt…” (Ps 19:8)

Jag såg ett konstverk en gång med namnet ”Befruktningen”. Det föreställde jungfru Maria sittande på en stol. Hon hade det ena örat vänt snett uppåt och där satt en duva, en symbol för den helige Ande, och talade in i hennes öra. Det var en mycket vacker bild. Dessutom var den mycket biblisk. Bibeln säger att den nya födelsen sker genom att Guds ord planteras i oss. ”Ni är ju födda på nytt, inte ur en förgänglig sådd utan ur en oförgänglig, Guds levande och bestående ord.” står det i 1 Pet 1:23.

Maria blev havande genom att ta emot Guds ord i tro. Hon säger i Luk 1:38: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske mig som du har sagt.”  På samma sätt kan vi få bära frukt för Guds rike när vi i tro tar emot Guds levande ord i våra liv.

BÖN

Herre, gör mig lyhörd för ditt levande ord som den helige Ande förmedlar till mitt hjärta. Hjälp mig att i ta emot det i tro, och bära ut din vilja i det liv jag lever idag.

 

Inga kommentarer: