24 dec. 2021

UTMANINGEN 24 dec - Sakarja 6

 

TELNINGEN - Sak 6

Bibelläsning: Sakarja 6
Läs bibeltexten här

"Så säger HERREN Sebaot: Se, en man, hans namn är Telningen. Under honom skall det gro, och han skall bygga HERRENS tempel." (Sak 6:12 FB)

Telningen är inte ett ord som används speciellt ofta i svenskan idag. Ändå har både Folkbibeln och Bibel 2000 behållit uttrycket. Antagligen för att de inte funnit något bättre ord på svenskan.


Ordet telningen syftar, då det nämns i Gamla Testamentet, på Messias och pekar fram emot Jesus.


Då det står att det ska gro under telningen är det samma ordstam i hebreiskan för telning och gro.


Även om även detta kapitel är en svårtolkad framtidsvision, tror jag att vi får ta bibelversen bokstavligt. Guds rike växer, gror, under Jesus. Där Jesus får vara Herre där tillkommer Guds rike. 

Under våra egna personliga ansträngningar kanske det inte gror, men där Jesus är Herre där kan undret ske.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre: Låt din namn bli ärat, låt ditt rike komma, låt din vilja ske 

___________________
Innehåll kapitel 6:
De fyra vagnarna (vers 1-8)
Hans namn är telningen (vers 9-15)

Kommentar:
Vers 1-8
Sakarja ser i en syn fyra vagnar som dras av fyra hästar. De representerar fyra vindar som sänds ut över jorden för att verkställa domen. Guds vrede är riktad mot synden och mot dem som gör det onda. Guds vrede stillas då rättvisa skipas (vers 8).

Vers 9-15
Profetian i dessa verser är, som så ofta i de profetiska böckerna dubbelbottnad. Det talar om en närliggande uppfyllelse och en uppfyllelse i ändens tid. Juda styrdes av två personer: Kungen som var ledare för det politiska och översteprästen som var ledare för det andliga och religiösa. Då Messias träder fram ska han vara både kung och överstepräst (vers 13).

Till eftertanke:
Vi talar ofta om Guds kärlek och nåd. Men Gud är också rättfärdighet. Han kommer att döma världen och skipa rättvisa.

Inga kommentarer: