5 dec. 2021

Tidig söndagsmorgon i Stockholm den 5 december

 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

 Så var det söndag igen efter en vecka med mentorssamtal och hemgrupp på tisdagen. I torsdags hade jag ett pass vid julgrytan. Den här gången tog jag inte med mig min kornett. Det var alldeles för kallt för kornetten (och även för mig). Jag drömde mig bort till Australien eller Argentina där det är sommar nu. Där hade jag kunnat stå och vakta grytan i shorts....

Fredag/lördag var vi med om konferensen "Uppdrag: Guds rike" i Korskyrkan i Stockholm. Det är en återkommande konferens som anordnas av SEA (Svenska Evangeliska Alliansen), Claphaminstitutet, Apologia och tidningen "Världen idag".

Konferensen inleddes med en "Bibeltimme" med Ewald Ring "How God build His People" med utgångspunkt i Nehemja bok kapitel åtta. Det anspelar på uppbyggande av Jerusalems murar efter frigivandet från fångenskapen i Babylon. Men det var inte bara murar som skulle byggas upp. Även folket behövde byggas upp igen genom Guds ord. Det uppbyggandet skedde i tre steg:

Vers 1-6  LYSSNA
Folket fick lyssna då Esra läste högt ur skriften

Vers 7-13  FÖRSTÅ
Efter läsningen fick folket ta emot förklaring och tolkning av skriften (vers 8).

Vers 14-17 PRAKTISERA
Då undervisningen var klar gick man ut och praktiserade det man lärt.

Då föreläsaren hade kommit så långt kände jag plötsligt igen de tre stegen i bibelstudiet som jag så ofta brukade undervisa om. Om man ska ha någon glädje bibelstudiet måste det ske i tre steg och svara på tre frågor:
1/ Vad står det? Läsa
2/ Vad betyder det? Förstå
3/ Vad ska jag göra med det? Handla

Konferens innehöll, förutom de gemensamma samlingarna i kyrksalen, både nätverksgrupper och seminarier. Vi hade anmält oss till nätverksgruppen "Förkunnare" och seminarierna "Drömmen om en Jesusrörelse" och "Utmaningen från Islam: Vad betyder den för Europa?"

Det var mycket intressanta dagar och givande att få möta och dela erfarenheter med kristna från många olika sammanhang.

Men nu är det söndag och idag ska åka tillbaka till Stockholm och "Adventskaffe" hemma hos yngste sonen med familj"

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: