19 dec. 2021

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 19 december

 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen och den fjärde söndagen i advent. Det finns tecken på att vi börjar närma oss jul. I veckan fick vi en bild från Norge där barnbarnen som bor i Norge håller på att klä julgranen. Vi hoppas att vi får träffa dom i jul, men det är inte oproblematiskt att förflytta sig mellan Norge och Sverige nu för tiden.

Ett annat tecken på att vi närmar oss julen var julfesterna på kåren i Västerås förra söndagen. Det var meningen att vi skulle ha en stor julfest med många från kårens grupper i alla åldrar, men coronaspridningen gjorde att man delade upp upp julfesten i två sittningar för att kunna hålla avstånd. Rut och jag var med i den första sittningen. Vi fick maten på bordet för att minska risken för smittspridningen.


Ett inslag i julfesten var att man delade ut en praktfull blomma till alla medlemmar som var över sjuttiofem år. Det är en vanlig sed på många kårer både i Norge och i Sverige. Hela min uppväxt har jag sett hur de riktigt gamla fått en blomma på ålderdomens höst. Men plötsligt ropades mitt namn upp och jag tänkte att det måste vara något fel, delar dom ut blommor till ungdomar nu för tiden? Men jag tog emot blomman och satte mig att räkna och döm om min förvåning. Jag har plötsligt blivit över sjuttiofem år gammal!

Annars har väl veckan varit som en vanlig vecka. Den har innehållit mentorssamtal och en hel del förberedelser inför nästa års Bibelutmaning. Nu har vi bara några få småprofeter kvar till årsskiftet och då har vi gått igenom hela Gamla Testamentet på två år. Kapitel efter kapitel. UTMANINGEN nästa år är att läsa Nya Testamentet och Psaltaren på ett år. Det kan kanske vara en bra UTMANING för dig. Vi läser Bibeln alltför lite. Jesus säger att den som förblir i  Hans ord är verkligen hans lärjunge (Joh 8:31). Vi kommer att läsa från Psaltaren varje lördag/söndag och under veckodagarna läser vi Nya Testamentet från början till slut. Du kan prenumerera på dagens avsnitt som jag skickar ut på mejl (det kostar inget). Men du kan också läsa det på vår hemsida www.rupeba.se eller på Facebook.

Nu är det söndagsmorgon och i dag väntar vi besök av våra stockholmsbarnbarn med tillhörande föräldrar. Det ser vi fram mot.

Nästa söndag då jag skriver "Söndagsmorgon" är det Annandag jul. Så samtidigt som jag önskar dig en välsignad ny vecka får jag önska dig en riktigt GOD JUL!

/Peter Baronowsky

 

Inga kommentarer: