6 dec. 2021

Dagens andakt den 6 december

 


”Gå genast till Raka gatan…” (Apg. 9:11)

I min lärarutbildning fick jag lära mig vikten av att motivera mina elever. När man planerade sina lektioner skulle man alltid enligt konstens regler ha med ett motivationsmoment. På senare tid har jag börjat ifrågasätta detta förfaringssätt, för om man strikt följer dessa principer så blir det lärarens fel om eleverna inte har lust att lära.

Alltför många människor vill känna för en sak innan de handlar. I verkliga livet är det faktiskt inte så, att man alltid känner sig motiverad för att göra det man måste, men man måste göra det ändå. Och man mår bäst av att inte ens fundera över sin egen lust att utföra arbetet. Det handlar bara om att sätta igång och göra det.  Någon har sagt: Det är mer sannolikt att dina handlingar får dig att känna på ett visst sätt, än att dina känslor får dig att handla.

Herrens ord kom till lärjungen Ananias. Han fick uppdraget att gå till Saulus, senare kallad Paulus, och den person som kanske kommit att betyda mest för kristendomens utbredning. Ananias skulle vittna för honom och föra honom till tro. Ordet genast i dagens Bibelord är viktigt. Herren sa inte: Tänk över om du skulle kunna tänka dig att göra något i den här situationen. Han sa bara: Gå genast!

När Herren talar till oss idag, vet vi ofta tydligt vad han vill att vi ska göra. Men vi kan lätt känna och analysera oss bort från vissheten om vad det var han egentligen sa. Herrens ord till dig och mig i dag är: Gå genast!

BÖN

Herre, när du talar till mig idag vill jag handla omedelbart och göra det som du ber mig om. Hindra mig, om jag försöker slingra mig

Inga kommentarer: