29 dec. 2021

UTMANINGEN 29 dec - Malaki 1

 MALAKI

Malaki är den sista av profetböckerna i Gamla Testamentet. Den dateras ofta till 400-talet f.Kr. Förhållandena påminner mycket om Esras och Nehemjas tid.

Templet är färdigbyggt och den första hänförelsen har lagt sig. En andlig likgiltighet har spritt sig både bland folket och prästerna. Även moraliskt var det ett förfall. Man frågar sig om det lönar sig att hålla buden. Det verkar gå lika bra för de ogudaktiga.
 
Malakis bok är till stor del skriven i form av frågor och svar. 



FÖRAKT FÖR HERREN - Mal 1

Bibelläsning: Malaki 1
Läs bibeltexten här

"En son hedrar sin far, en tjänare sin herre. Om nu jag är en far, var är då den heder som borde visas mig? Och om jag är en herre, var är då fruktan för mig?" (Mal 1:6 FB)

Malaki förmedlar Herrens ord till folket, formulerat i frågor. Frågorna handlar om förhållandet mellan lära och liv. Folket har en stark bekännelse av Gud som fader och Herre, men lever inte alls upp till den bekännelsen.

Att vara kristen är att bekänna Jesus som Herre i sitt liv.
-På vilket sätt kan man se att Jesus är Herre i mitt liv?
-Är mitt liv ett klart vittnesbörd om att mitt liv är underordnat Herren? 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: På vilket sätt kan man se att Jesus är Herre i mitt liv?
__________________
Innehåll kapitel 1:
Herrens kärlek till Israel (vers 2-5)
Förakt för Herren (vers 6-14)

Kommentar:
Det första budskapet i Malaki handlar om Guds stora kärlek till folket. Men folket ifrågasatte det och svarade "Jaså? Hur var det? Och hur?" (vers 2 i översättningen från Levande Bibeln).

Herren uttalar även domsord över edomiterna (vers 3-4). Edom var granne med Israel och låg söder om Döda Havet. Edomiterna härstammade från Esau och hade ständigt varit Israels fiender.

Och Herren frågar vidare:
- Om jag är er far, var är då hedern jag borde få?
- Om jag är er herre, var är då vördnaden för mig?

Istället för att visa heder och vördnad för Gud, hade folket visat förakt för Herren genom att offra sjuka och defekta djur på altaret (vers 13-14).

Till eftertanke:
Jämför förhållandena på Malakis tid med Guds barn idag? Likheter, olikheter?
Har vi också en benägenhet att ge Gud det som inte betyder något för oss?

Inga kommentarer: