6 dec. 2021

UTMANINGEN 6 dec - Jona 1

Jona bok



Till skillnad till de övriga profetiska böckerna innehåller Jona bok bara en enda profetisk mening "Om fyrtio dagar ska Nineve förstöras" (3:4). Jona bok är istället en berättelse från Jona liv.

Nineve var Assyriens huvudstad och Jona bok är skriven någon gång före Nordrikets fall 722 f.Kr.

Jonas kallas till att predika mot Nineve. Men Jona försökte fly undan sin kallelse.  Orsaken till Jonas olydnad var förmodligen att Jona misstänkte att Nineve skulle omvända sig efter hans predikningar. Varför skulle han annars sändas till Nineve för att predika? Och Jona var nog mer angelägen att Nineve inte skulle omvända sig och räddas från domen. Jona vill nog se staden förstörd.

Jesus talar också om Noa (Matt 12:39-41) och Noa har kallats den första hednamissionären.


FLYKT FRÅN GUD

Bibelläsning: Jona 1 

Läs mer här

"Men Joha steg upp för att fly till Tarsis, bort från Herrens ansikte" (Jona 1:3 FB)

Jona hade fått en kallelse från Gud att resa till Nineve och predika för folket där (vers 2).

Men Jona ville inte lyda och hans olydnad höll på att orsaka katastrof. Inte bara för sig själv, men även för hans reskamrater i båten. Det höll till och med på att orsaka en ännu större katastrof. Om folket i Nineve inte fick höra Guds ord hade det lett till deras undergång.

Vår olydnad till Gud får också konsekvenser.
-För oss själva. Vi förlorar välsignelsen av att leva i Guds vilja.
-För andra. De som Gud sänder oss att betjäna kanske får sitta kvar i sitt mörker och ropa på Gud.


Det är viktigt att både lyssna och lyda.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad säger Herren till mig idag? 

_________________
Innehåll kapitel 1:
Jonas kallelse och flykt

Kommentar:
Jona fick i uppdrag att bege sig till Nineve som låg ca 80 mil nordost om Israel vid floden Tigris.

Jona hade vuxit upp under hotet från de grymma assyrierna. Jona berättar inte så mycket folket i Nineve, men i Nahums bok får vi en beskrivning av folket i Nineve:
1/ De satte sig upp mot Gud (Nah 1:9-11).
2/ De var grymma mot sina fiender (Nah 2:3-5 + 3:1-3).
3/ De tillbad avgudar (Nah 3:4).

Men istället för att lyda beger sig Jona västerut över havet för att komma så långt borta som möjligt från Guds kallelse (vers 3).

Skeppet råkar ut för en häftig storm som de upplever som Guds straff. De kastar lott om vem som är skyldig och lotten faller på Jona. Jona kastas i havet och omedelbart stillades stormen.

Till eftertanke:
Har du upplevt något liknande i ditt liv? Du vet vad Gud ber dig om, men istället för att lyda gör du allt du kan för komma undan det Gud ber dig göra, din kallelse.


Inga kommentarer: