17 dec. 2021

UTMANINGEN 17 dec - Hab 2 + 3

 


LYSSNA PÅ GUD - Hab 2

Bibelläsning: Habackuk 2

Läs bibeltexten här

"Jag vill stå på min vaktpost och ställa mig i tornet. Jag vill spana för att se vad han skall tala till mig" (Hab 2:1 FB).
 
Att stå på vakt. Att vänta på att Herren ska tala. Att ha hela uppmärksamheten vänd till Herren. Vilken underbar inställning i livet.


Jag kan tänka mig att profeten var trött på sitt eget funderande och ältande. Han talar om att han önskar få svar på sin klagan (vers 1). Då flyttar han uppmärksamheten från sin klagan och vänder sig i förväntan till att lyssna på Herren.


Det är så jag vill leva mitt liv. Att ständigt vara beredd att lyssna. Att ha min uppmärksamhet och min beredskap vänd till Herren och till vad Han ska säga till mig. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Idag vill jag lyssna på Gud 

________________

Innehåll kapitel 2:

Herrens svarar Habackuk (vers 1-5)
Ve över förtryckaren (vers 6-20)

Kommentar:
Vaktposten (vers 1) byggdes ovanpå ringmuren runt staden för att i god tid kunna upptäcka annalkande faror. Här används bilden inte för att varna mot faror, utan för att i förväntan kunna ta emot Herrens svar på Habackuks frågor.

Det såg ut som om ondskan hade övertaget på jorden och Guds svar på Habackuks frågor var: Ha tålamod, domen kommer, rättvisa ska skipas (vers 3-4).

Kapitel två pekar även fram mot ändens tid: "Jorden ska fyllas av kunskap om Herrens härlighet, så som vattnet täcker havets djup" (vers 14).

Habackuk är kanske inte den mest lästa av profeterna men han citeras på flera ställen i Nya Testamentet:
- Vers 3 citeras i Heb10:37
- Vers 4 citeras i Heb 10:38
- Vers 4 citeras också av Paulus i Rom 1:17 och i Gal 3:11

Till eftertanke:
Det såg ut som om ondskan hade övertaget på jorden under Habackuks tid.
- Hur ser det ut idag? Ge exempel.

 

 LÅT DITT VERK FÅ LIV IGEN - Hab 3

Bibelläsning: Habackuk 3
Läs bibeltexten här

"HERRE, jag har hört budskapet om dig och jag bävar. HERRE, låt ditt verk få liv igen i våra dagar, låt det bli känt i vår tid"  (Hab 3:2 FB)

Habackuk ber. Han har hört budskapet om Herren och han ber att det ska få liv igen.


Habackuk bad att det skulle få liv i hans dagar, jag ber att det ska få liv i våra dagar.


Det är så lätt att Guds verk i församlingen bara blir verksamhet. Och även om det är en bra verksamhet, kan det inte mätta vårt behov. Vi är skapade för gudsgemenskap. För att uppleva mötet med Gud själv och att uppleva att det är "liv, ja liv i överflöd" (Joh 10:10).

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, låt ditt verk få liv igen i vårt land, i vår församling, i mig.

_________________
Innehåll kapitel 3:
Habackuks bön och lovsång

Kommentar:
Kapitlet börjar med en bön att Gud på nytt ska ge liv åt sitt verk i våra dagar (vers 2).

Kapitlet avslutas i glädje med en bön i förtröstan på Gud (vers 18-19).

Däremellan kan vi läsa om Guds domar som går över jorden. Den beskrivningen liknar på många sätt Guds vredesskålar som blir utöst över jorden i Uppenbarelseboken.

Inga kommentarer: