24 aug. 2022

ETT HOPP OCH ETT ARV – Ef 1


Bibelläsning: Efesierbrevet 1

Läs bibeltexten här

"Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga" (Ef 1:18 FB)

Vi är kallade till ett hopp. Det finns tillräckligt många som känner sig kallade att sprida hopplöshet; men Guds folk är kallade att vara bärare av hoppet.

Vi behöver också få våra ögon öppnade så vi förstår vilket arv som är vårt. Inte vara i evigheten, utan här och nu.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Låt mig idag fullgöra min kallelse som bärare av hopp.

 

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Hälsning - Vers 1-2

Avsändaren och mottagarna av brevet presenteras. Paulus är en apostel genom Guds vilja. Församlingsmedlemmarna kallas för "de heliga".

Till eftertanke:

Vad menar Paulus då han titulerar församlingsmedlemmarna "de heliga"? Skulle man titulera er på samma sätt i er församling/kår? Varför? Varför inte? 

 

I Honom har vi... - Vers 3-14

Paulus börjar med att betona församlingsmedlemmarnas andliga position. Gud har välsignat oss med alla andliga välsignelser (vers 3).

Det betyder att Herren inte ska välsigna oss utan att han redan har välsignat oss. 

Det betyder också att vi inte bara har blivit välsignade med en del, utan med all himmelens välsignelse.

Till eftertanke:
Då Paulus talar om för församlingsmedlemmarna att de redan har allt detta, innebär det säkert att de inte var medvetna om det, eller att de hade glömt bort det. Hur är det med oss?

 

Sedan fortsätter Palus att påminna efesierna vad vi redan har i Kristus. I Honom:

- är vi friköpta (vers 7)

- har vi fått förlåtelse (vers 7)

- har vi fått vårt arv (vers 11)

- har vi tagit emot den helige Ande (vers 13) 

Till eftertanke:
Är du medveten om vad du har fått i Kristus? Kan du tacka Gud för allt han har gjort i ditt liv?

 

Förbön - Vers 15-23
Sedan går Paulus över i förbön för församlingsmedlemmarna. Han ber att den helige Ande ska öppna deras hjärtans ögon så att de förstår vad Paulus har försökt att föklara om allt det de har i Kristus.

Samma kraft som uppväckte Jesus från de döda (vers 20), bor i oss som tror (vers19).

Till eftertanke:
Har Gud fått öppna mina ögon? Är jag medveten om vilken kraft som bor i mig? Om det nu är så att Hans kraft bor i mig, vad borde jag se för konsekvenser av det i mitt liv?

Inga kommentarer: